ألا يمكن أن نختلف فى العقيدة و الفكر و المنهج و الأسلوب و نلتقى عند نقطة واحدة ألا وهى حب مصر و العمل لرفعتها.. المتعوسة من بعض أبنائها والمحروسة بيد الله تعالى و آخرين أيضا أبنائها عسى أن نكون منهم

رب مقال خير من عشرة

و رب زائر خير من مائة

و رب تعليق خير من ألف

 

 

مبارك فى الميزان ..

كتبهاعادل سعيد ، في 29 أبريل 2009 الساعة: 20:18 م

 

 

 

خلال شهر مضى تجمعت ذكرتين و كانتا قريبتين و متشابهتين … مرور ثلاثون عاما على أتفاقية كامب ديفيد و ذكرى تحرير سيناء .. و بالطبع أرتبط الحديث و التحليل و التمحيص بالرئيس السادات و كالعادة رأيان لا ثالث لهما … السادات سبق عصره و ما فعله فى الماضى فعله معارضوه بعد ربع قرن و يكفيه أسترداد كامل التراب المصرى .. و فريق آخر السادات كان خائنا و باع نصر أكتوبر بلا مقابل لو قبل عبد الناصر ترك القضية الفلسطينية كما فعل السادات لأسترد سيناء بلا دماء و السادات لم يستردها عمليا فلا سيادة كاملة لمصر عليها و لم تجلب لنا سوى المخدرات و الأيدز و الذل و كل الموبقات …

 

عبد الناصر زعيما لم يصل لقامته عبر التاريخ سوى قليلون كمصطفى كامل و محمد على هذا فى الوطنية و الثانى فى الأثر و العمل أما بعده فلن يصل إليه أحد … و فريق آخر عبد الناصر ما دخل حرب إلا خسرها و كان زعيما حنجوريا ميكرفونيا و لم يجلب لبلده سوى الدمار و الخراب …

 

هكذا ثقافتنا بكل أسف تذكرنى بما عانيته مع أولادى حينما كانوا أطفالا و نشاهد معا أفلام الكارتون و الأطفال و يسألونى كثيرا : " اللى لابسين أحمر دول الوحشين و لا الحلوين ؟ " .. إذ لا وسط عندهم فالدنيا خير أو شر و البشر طيب أو خبيث … و ربما ما عانيته مع أطفالى حينها يسيرا و ربما أكون قد أفلحت فى توضيح الصورة فالبشر جميعهم يصيبون و يخطئون و على قدر عظمته يكون عمله و أيضا يكون قدر الخطأ و الصواب .. و لكن الصعوبة مع الكبار و فى أمور الكبار هل لنا أن نقيم الأمور و البشر بمنظور خلاف " الحلوين و الوحشين " …

 

ماذا يكون الحديث عن مبارك عام 2050 .. ؟

 

الأعمار بيد الله و فعلا ستكون مفاجأة شديدة و قاسية على الشعب يوم يسمع خبر منيته و لكن فى الأغلب لن يكون على قيد الحياه فى 2050 … و لكن ..

 

هل سيكون الجدال و التباين الصارخ حوله كما هو الآن على تقييم ناصر و السادات ؟

 

رأييى الشخصى أنه لن يكون هناك هذا التباين الشاسع فى الفريقين …!!!!!

 

المدافعين عن ناصر وصل بهم الأيمان إلى حزب ناصرى يحمل أفكاره فهو له أثر لا ينكر و الستة عشر عاما التى حكمها بها أحداث خاطفة للبصر سواء سلبية أو أيجابية … و كذلك الحال مع السادات .. المدافع عن أى منهما يدافع عن إيمان بغير مصلحة شخصية فصاحب المصلحة ينتهى دوره و مديحة مع نهاية المنعم … و أيضا المهاجمين لكل منهما يهاجم بدافع وطنى أو رؤية فكرية ..

 

بعد سنون ربما لن نجد هذا الحماس عن مبارك … رغم أن زمن حكمه يفوق ناصر و السادات مجتمعين إلا أن السلبيات كانت بطيئة مزمنة كالورم مثل البطالة و التعليم و الغلاء و غير ذلك و لا يوجد حادث كارثى جلل حاد كنسة 1967 أو زيارة القدس … و الذى يدافع عن مبارك اليوم غاليا لن يخرج عن لجنة السياسات و أتباعهم فى المحافظات و غير هؤلاء .. قلة .. لذلك لن تجد أحدا منهم فى 2050 ….

 

لست مع من يقول مبارك خائنا و عميلا .. لا عقلى و لا قلبى يقبل هذا الوصف .. و لا أستطيع أستيعاب أن رجلا ضابطا يحمل السلاح يتحول به الحال فيصوبه إلى صدر وطنه ..!!!

 

زمن مبارك سلبياته أكثر من أن تحصى … و لكن أن أستبعدنا العمالة و الخيانة فلا سبيل من مناقشة …

 

الضعف و الفشل ….

 

ضعف عام أستشرى بالدولة .. و تيبست مفاصلها …

 

خشونة فى ركبة النظام فلا يتحرك إلا حسيسا …

 

فشل دوما فى التعامل مع المشاكل الداخلية و الخارجية …

 

و يطل سؤال خطير …

 

هل فعلا كان يملك وسط أدواتا كثيرة لم يستخدمها وسط هذه المتغيرات العالمية و زمن القطب الواحد ؟

 

هل فعلا كان يستطيع و لم يفعل .؟

 

أم أنه أصلا لا يستطيع ..؟

 

و السؤال الأهم لنا نحن …

 

ترى …

 

هل سيتم التقييم أيضا بأسلوب سلاحف النينجا …

 

" حلوين و لا وحشين يا بابا ؟ "

أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : سياسة, فكر سياسى | أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

129 تعليق على “مبارك فى الميزان ..”

  1. جرت العادة على تلقى المدون أولا للتعليقات
    ثم …
    يقوم بالرد عليها

    معلهش ..

    ممكن المرة دى نغير السيستم شوية
    و أرد أنا مسبقا
    ؟؟؟

    ؟

  2. عماد لطفى
    “”"”"”"”"”
    ناشط مكتوب و ما هو مدون
    شوف يا عماد
    أحنا أتفقنا م الأول على الكلام بهدوء بالعقل و المنطق
    أحداث محددة
    أرقام
    موش كلام و هجوم عمال على بطال
    ده بيكون أقل أثر يا عماد
    منتظر منك تعليق أهدأ من كده

    “”

  3. هيثم …
    “”"”"”"”
    حضرتك زعيم فى اسكندرية … ماشى
    ناشط فى مكتوب .. مفيش مانع
    معارض و بتاع مجتمع مدنى و حقوق أنسان .. مايضرش
    أحنا دلوقىتى يا عم هيثم 2002سنة 2050
    فى 2050فى
    لغة الكلام ح تتغير0
    فى 2050فى 2050

  4. سيد مختار ..
    “”"”"”"”"”"”
    يا حاج سيد هو أنت اللى خسرت ألوفات بسبب زيادة الحديد السنة اللى فاتت و لا أنا
    ؟؟
    يا عم هو فيه تار بايت بيبنك و بين احمد عز و جمال
    عايز الكلام يكون موضوعى يا دكتور
    احنا فى سنة 2050

  5. سارة بدر الدين
    “”"”"”"”"”"”"”"
    أحترم جدا من يختلف معى فى الرأى باحترام و تبعا لميثاق شرف التدوين
    و لا مانع من تأييدك الريس
    كل الحكاية
    عارفك مالكيش قوى فى السياسة
    يا ريت فقط يا سارة
    شوية دلائل
    حجج يعنى
    أرقام
    أحداث
    مواقف
    موش مجرد شعور

    “”"

  6. الفيل
    “”"”"”
    من المرات القليلة يا زميلى ألاقيك تؤيد كلام غير مدونة اسمها
    النت بتتكلم عربى
    اللهم اجعله خير
    يمكن علشان الكلام حاكمه العقل حبتين

    يمكن

    “”"

  7. رائدة
    المدونةالحكيم أم ليث
    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"
    فعلا من باب الحكمة
    و يمكن الذوق
    و يمكن اللياقة
    أى سبب إلا الخوف و الحرص
    ألا تنطلقى فى الحديث عن أمر داخلى
    هكذا حكمتك دوما
    بجد
    حكيمة
    تحياتى

    “”"”

  8. سميرة
    “”"”
    ليس كونك بنت الأخوان
    مبرر تخليها ضلمة قوى كده
    و موش علشان المحلة
    نخليها ثورة

    “”"

  9. دكتور وائل عزيز
    “”"”"”"”"”"”"”"”

    نقول ايه يعنى
    دكتور
    كانوا بيسموه حكيم زمان
    علشان عنده حكمة
    عين العقل كلامك يا دكتور

    “”"”"

  10. تحية طيبة صديقي العزيز ..
    هي ذات النقطة التي انحاز اليها دائما .. يجب علينا تقييم التجارب بسلبياتها و محاسنها … لا فائدة من الولاء المطلق كما لا فائدة من المعارضة المطلقة ….

    شيئ اخر …. هل تقصد ان الرجل لن يترك اثرا يستحق الجدال ؟؟

    لك تحيتي

  11. فضحتمونا يامشايخ بالقرود

    كتبهاالفيل–النت بتتكلم عربى ، في 30 أبريل 2009 الساعة: 01:25 ص

    هنفترض انك انسان نفسك تبقى من المشايخ والعلماء

    رجل دين يعنى زى الشيخ محمد رمضان

    وهنفترض انه قررت تكتب مقال عن الاسلام والشريعة لتبسيطه وتقريبه وتحبيبه للناس

    وطبعا انت فى ذهنك المسلمين ولاد الكلب اللى لايطبقون الشريعة

    وكمان فى مخك ولاد الكلب الاقباط اللى لازم يبطلوا الضلال اللى هم عايشين فيه

    انا عايزك تكتب لنا مقال يقنع دول ودول ويحببهم فى الاسلام والشريعة ويدحض كل التشنيعات اللى ضد الاسلام ويقرب الصورة للى مش فاهمين

    انت لما بتكتب مثال توضيحى- المثال بيوضح انت بتفكر وشايف الموضوع ازاى ومشاعرك تجاهه يعنى مثلا اسالك عن التدوين فتقول لى زى الورد او زى العسل

    لكن لما تقنعالناس بموضوع وتحببه للناس بانك توصل لمؤخرة القرد وتشمها

    اسمح لى اعترض

    ومتقوليش انت بتعترض ليه وبتغلس على الواد رمضان ليه

    ومتقوليش انى اسئ للاسلام وانت ممسوك بالجرم المشهود

    ياخى الدنيا واسعة والامثلة كتيرة

    يعنى مالقيتش غير مؤخرة القرد

    ايه المشاعر والذوق والنفسية دى

    دا المقال اللى كتبه محمد رمضان كعالم ورجل دين

    يعنى ياداعية ممكن الناس ترجع وتستفرغ وهى بتقرا تحبيبك لهم فى الدين والشريعة

    يعنى هكذا ستطبق الشريعة علينا ياشيخ انت وامثالك ممن يمتازون برائحة شم قوية

    فى نهاية المقال تلصق ايه قرانية بان هذا هو ماانزل الله- يعنى زى المثال اللى اخترته كده

    ياعيب الشوم

    ينى طيب لو حد ابن حرام وعاوز يشتم الاسلام باقذع الاوصاف هيكتب ايه غير ياشيخ رمضان ياعالم

    دا المقال

    http://ramadan555.maktoobblog.com/736261/%d8%a7%d9%84%

    ——————–

    كتبهامحمد رمضان ، في 4 يناير 2008 الساعة: 19:04 م
    يحكى أن عمرو ابن ميمون قال : بينما أنا في الطريق إلى اليمن

    وجدت شيئا غريبا وأمرا من الأمور عجيبا

    رأيت قرد عجوز تنام بجواره قردة شابة

    وقد وضع رأسه على ذراعها

    فتعجبت من ذلك المنظر

    ولم يمضي كثيرا من الوقت وأنا أراقبهما

    وإذ بقرد شاب يصل إلى المكان

    فربت على كتفها ( القردة الشابة ) فاستيقظت من نومها

    ونزعت ذراعها من تحت عنق زوجها

    وقامت مع القرد الشاب وذهبا إلى مكان بعيد عن القرد العجوز

    وقضت معه حاجتها ( أي زنى بها )0

    ثم عادت إلى زوجها وأرادت أن تضع ذراعها كما كان

    فاستيقظ الزوج من النوم

    وشم رائحة دبرها (القرود يمتازون برائحة شم قوية ) 0

    فعلم العجوز مافي الخبر

    فصاح في القردة فاجتمعوا عنده

    فقص عليهم الخبر

    يقول عمرو بن ميمون : وأنا أراقبهم

    فأخذاهما في مكان بالصحراء يكثر فيه الحجارة

    وحفرا لهما حفرة عميقة في الأرض

    ووضعاهما فيها

    وأخذا يرجمانهما حتى فارقا الحياة

    وكأنهما بذلك يطبقان شرع الله

    فهذه الحيوانات وصلت إلى ماوصلت إليه

    فما بالنا نحن نطبق القوانين الفرنسية وندعي أنها هي التي تصلح

    قال تعالى ( ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الفاسقون )0

    وقال ( ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الضالون )0

    وقال ( ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الكافرون )0

    اللهم اهد حكامنا لتطبيق شرع الله 000 اللهم آمين

    سلامه ابن ابو سلامه قال:
    يناير 5th, 2008 at 5 يناير 2008 12:18 ص

    ايه ده ياشيخ رمضان؟؟؟طب واشمعنى القرود بالذات؟؟؟ عندك مرات الاسد مثلا …ليه ما بيعملوش معاها كده …ويرجموها ؟؟؟ مع ان فضيحتها فى الغابة بتبقى بجلاجل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وانت سيد العارفين طبعا؟

  12. عادل سعيد
    بالعكس انا اشدت بمدونات كتيرة
    ونشرت مقالات لناس كتير من مكتوب وغيره
    بس انت كالعادة مش عاوز تاخد بالك
    عادى

  13. الاستاذ عادل سعيد
    انا كنت ناويه اكتب وااقولك انى عجبنى طريقة سردك لسلبيات الحكم الحالى
    بس لما قريت التعليقات والرد عليها حسيت الاتى:
    انى دخلت حمام رجاله او قهوه مخصوصه للرجال
    وانى وقعت غلط وبتلفت اخرج ازاى بسرعه
    هو فى ايه
    هو ده حوار ولا لمؤخذه خناق؟
    ولا انا جيت فى وقت مش مناسب
    بيتهيالى اننا كلنا عارفين ان الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه
    وانا لا شايفه اختلاف يؤدى لمعلومه
    ولا جسيت بود
    وايه قضية القرد ده كمان؟
    يعنى ما كانش فى حدوته من الاثر احسن من الست القرده اللى خانت عم القرود كلهم والعيله اتلمت ورجموهم!!!!
    فى الف قصه والاف الاحاديث للحث على الرجوع للشريعه وترك القانون الفرنسااااااااوى
    الله يقويك علينا والله
    صباحك بأذن الله خيررررررر

  14. صباح الخير ياعمي

    صباحك فل

  15. انا بقي حاسس انك قاصدني بالادراج ده بالذات

    وعاوزني افشي كل غلي فيه

    طب استني هصبح بس عالناس وارجعلك

    وهحاول مقولشي كلام قولته قبل كده

    واجمل مافيك انك طلبت اننا نتكلم بالعقل

    بس بقي اللي عنده عقل ياعمي

    يامين يرجعهولي

  16. بس بقي انتي نسيت تقولنا نوزن بانهي ميزان

    ماهو ميزان الحق في بلدنا اعوج

    انا عن نفسي اظن ان الفتره دي من حكم مصر بحلول سنة2050 هتتمحي

    اصلا من التاريخ نهائي ويمكن يعدلوا التاريخ والتقويم كله ويمسحوا

    الفتره دي من سنة 1982 الي ان يشاء الله امرا كان مفعولا

    او قول انا بتمني ده

    ومظنش ابدا هيكون فيه اي شئ الناس تفتكر بيه الفتره دي

    او بالاحري هيكونوا مش عاوزين يفتكروها ولما الاجيال اللي جايه

    يسالوا الفتره دي راحت فين هنقولهم قصدي هيقوللهم دول هما دول

    اهل الكهف ومحدش يعرف عنهم اي شئ

    متهيئلي او بتمني دا اللي يحصل

    هرجعلك تاني لو فوقت م الغيبوبة

  17. اه

    ولو بقي حد فينا يعني شاء ربنا كده واداله طولة عمر سيدنا نوح

    وسالوه عن الفتره دي راحت فين هيزغذه بكتفه ويقوله اسكت اسكت

    الله لايعودها

  18. ياريت تسلملي علي الاستاذ عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىى

    وتقوله يعزرني مش عارف ارد عليه عندي

    اصل الوليه منعاني اتكلم في الخباسه قصدي النجاسه

    ياعم مش عارف ارد عليه وخلاص ولو زوغت منها شويه

    بهيس باي شئ وخلاص

  19. حاج عادل

    انا ساتكلم عن نقطة واحدة اثرتها

    هى ان مبارك ليس خائن ولا عميل

    انا معاك

    بس كل راع مسئول عن رعيته

    سليم

    متفقين

    وكل حاكم مسئول عما يعينه

    سلييم متفقين

    قوللى بالله عليك

    تسمى ايه تصدير الغاز لاسرائيل بابخس الاثمان

    وتسمى ايه لما عز يرسل الحديد من مصر لبناء الجدار العازل

    وتسمى ايه لما شركة فى العاشر من رمضان ترسل الطعام

    للجيش الاسرائيلى من معبر العوجة اثناء حرب غزة

    اوعى تقول دول ناس ملهمش دعوة بمبارك

    احنا قلنا كل حاكم مسئول عما يعينه

    ولنا فى رسول القدوة

    يبقى مبارك ايه

    تسمى انت ده ايه

    عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  20. طاهر

    انت ايه حكايتك يا ابنى

    انا عايز منك جواب واحد

    ليه ازلت الادراج اللى فات

    عماد لطفى - مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  21. السلام عليكم

    استاذ عادل

    حلو اسلوب الرد على التعليقات مسبقا

    ولا ده حجر على الآراء يا استاذ عادل

    حضرتك بتقول نتكلم بالعقل

    حاااااااااااااااضر

    هدور على الباقى من عقلى واتكلم بيه

    اظن ان كل ما يحدث فى الدوله

    هو بعلم وتحت اشراف سياده الرئيس

    طيب حضرته فين من تصدير

    خادمات من بناتنا ونسائنا

    الى دول الخليج

    لقد قامت الوزيره الفاضله بإمضاء اكثر من 120الف عقد

    لتصدير 120الف خامه مصريه
    كنا نصدر عقول

    مصرية اطباء ومهندسين واساتذة جامعة ومدرسين ايام ماكان الانسان انسان

    المطحونيين فى وطنا
    كشفت دراسة أكاديمية حديثة أعدتها الدكتور نادية حليم الخبيرة

    بالمركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية أن 14 مليون مصري

    يعيشون في عشش تتراوح مساحتها بين 3 و 4 أمتار .وقالت الدراسة أن

    81 % من الرجال في هذا العدد يعانون من الأمية بينما تصل الأمية

    في النساء إلى 63 %

    اضافة جديدة مؤسفة ، وهي غرق شباب المصريين علي سواحل ايطاليا

    اثناء سفرهم بحرا بطريقة غير شرعية هربا من جنة ونعيم مصر-مبارك !!!.

    وسوف اعود لاكمل لك ما انجزه رئيسنا الموقر

  22. حاج عادل

    طول عمرنا واحنا بنسمع عن خطط خمسية من قبل الرؤساء

    فى برنامجه الانتخابى قال انه سيعين من مليون الى مليون 700 الف

    وقال تانى

    لامساس بمحدودى الدخل اللى انا منهم

    دول نقطتين بس

    معايا

    اولا المعينين فى الحكومة معظمهم تم تعيينهم فى اندية الشباب

    ومرتب لايتعدى السبعين جنيها

    وبعدين كل سنة يقوم رئيس العمل برفد الموظف حتى لايحق له التثبيت

    طيب الراجل اللى بيشتغل ده هينتج ولا يعمل ايه فى ظل الحالة النفسية الموجودة داخل بانه هيروح فى اى وقت

    محدودى الدخل اللى انا منهم

    اظن من غيرلا المعقول ان واحد هسشترى كل يوم عيش ب5او 6 جنيه من غير المدعوم

    طبعا انت تعلم لو واحد عنده 3 اولاد يستهلك عيش بكام

    عمل تفرقة بين موظفى الدولة بسبب ما يسمونه بالكادر التعليمى

    يعنى موظف زميل ياخذ مثلا فى الكهرباء 3000 ج

    وزميله فى مصلحة ثانية بياخذ 200 جنيه

    طبعا ده من نتائج الخصخصة اللى لها موال طويل

    ياعم عادل

    الراجل ده كدااااااااااااااااااااب

    وراج البرنامج الانتخابى بتاعه وانت تعرف

    لى عودة

    عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  23. حاج عادل

    بمناسبة عبد الناصر

    انت فاكر الراجل ابو الصناعة فى مصر

    عزيز صدقى

    الراجل ده عمل ثورة صناعية فى مصر بخطة خمسية

    وحول بلد كامل من رزراعى الى صناعى فى خمس سنوات

    مشاريع عملاقة

    حديد وصلب

    محلة غزل ونسيج

    قوللى بالله عليك

    ماذا فعل صاحبنا واذنابه

    دمروا كل مافعله هذا الرجل

    عندنا فى المنصورة مصنع الخشب الحبيبى

    باعوه للهنود

    وتعالى شوف المهازل

    مبارك صرف فى توشكى كام مليار

    وحضر الامير واخذ الارض بشروطه

    وراجع العربى الناصرى الاسبوع اللى قبل الماضى

    واقرا الشروط الغريبة لبيع الوطن لهذا الامير

    ياعم عادل

    لو فيه حاجة حلوة فى هذا العصر

    انت عارف تبقى ايه

    جاوب انت

    عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  24. وبعدين عنوان الادراج

    مبارك فى الميزان

    الميزان علام يدل

    يدل على العدل

    اين هو العدل فى هذا العهد

    عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  25. سميره بنت الاخوان قال:

    وواقع الأمر سيدى الفاضل

    أن الرئيس المصري حكم البلاد على مدى ربع قرن بصفة عسكرية بسبب

    فرض قانون الطواريء في البلاد منذ توليه السلطة.

    وينص الدستور المصري على قيام دولة المؤسسات، واجراء انتخابات

    حرة، ولكن الواقع أن الانتخابات كانت دوما تجري لصالح مبارك،

    وأنه لم يضطر مطلقا لأن يخوض معركة انتخابية مفتوحة وعادلة.

    وحجة الحكومة المصرية في الابقاء على قانون الطواريء هو الحاجة

    اليه لضبط الأمن في مصر، وخاصة بالنسبة للاسلاميين المتشددين،

    الذين قاموا على مدى فترات مختلفة من حكم مبارك باستهداف المدنيين والسياح الأجانب.

    ويجري في مصر العمل على سن تشريع لقانون مضاد للارهاب، وهو

    المشروع الذي يثير الجدل، حيث يرى الكثير من السياسيين والمثقفين أن

    قانون الطواريء يؤدي الغرض، ولا حاجة لإدخال المزيد من القوانين

    القمعية.

  26. سميره بنت الاخوان قال:

    وطن تعطل كل مافيه
    وأصبح مهرجانا للفساد وللخلل
    وطن ويجلس فى انتظار المعجزات
    ولى زمان المعجزات فما العمل؟
    وسئلت هل يأتى جمال؟
    فأجبتهم :هذا احتمال
    وسئلت : هل سيورثون؟
    فأجبتهم
    هم ورثوها يابغال
    ومتى سترجع مصرنا
    يوما الينا
    فأجبتهم
    حتى نفاجأ لحظة
    بزوال الاحتلال
    وسئلت فى هم وكرب وانفعال:
    وبأى حق سوف يحكمنا جمال؟
    فأجبتهم : ياللغباوة فى السؤال
    فبأى حق كان يحكمنا مبارك
    حتى نلوم على جمال؟!

    منقوووووووووووول

  27. فى 30 4 2050
    من أكثر من اربعين سنه واحد عجوز اسمه عادل سعيد كان عامل مدونة ومسميها متعوسه ومحروسة وكتب عن الرئيس الراحل محمد حسنى مبارك وحطه فى الميزان .. مع إن الريس لا يُكيل بالكيلو .. بل والأدهى أنه وصف حكمه بأنه كان عنده ضعف عام وتيبس بالمفاصل وخشونة بالركبتين وفشل فى جميع الوظائف الحيوية
    وفى نفس الوقت كان الرئيس يخطب فى عيد العمال معلنا انتهاء عصر المنحه يا ريس ليبتدى عصر المحنة ياريس
    لا أعرف ماذا جرى للمدون عادل سعيد بعدها ؟!
    وخاصة أنه اختفى بعد هذا الإدراج
    البعض قال إنه بعد الخطاب تم ارساله فى قافله هندسية إلى دارفور
    وأرجع البعض اختفائه إلى أنه تبخر .. نعم تبخر .. لأنه كان يعانى من ضعف عام وتيبس بالمفاصل وخشونة بالركبتين وفشل فى جميع الوظائف الحيوية
    باى باى يا حاج عادل
    نادر سيد مختار ابن المرحوم سيد مختار

  28. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ———– جمعه مباركة طيبه ————

    اللهم إنانستغفرك فاغفر لنا ,وإنا نستهديك فاهدنا , وإنا

    نستعينك فأعنا , وإنانسترحمك فارحمنا, وإنا نستنصرك فانصرنا

    وإنا نستغيثك فأغثنا , وإنا نستجيرك فأجرنا يارب العالمين

    وصلي اللهم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه اجمعين

    آميييييييييييييييييييييييين

  29. وجدت رقم يظهر علي شاشة التليفون المحمول الخاص بي يسبقه كود غزة إستبشرت خيراً وجاء الصوت من الطرف الأخر أنا أخوك معاذ العمور أتحدث معك بشأن الشاب الفلسطيني أيمن نوفل الذي يقبع في معتقلات النظام المصري منذعام ونصف وأمه وزوجته وأولاده الستة يموتون كل يوم حرقاً وشوقاً عليه وأريدك يا أخي أن تتعاون معنا عن طريق المراكز الحقوقية للإفراج عنه …
    رديت علي الأستاذ معاذ بأن يراسلني علي الإيميل ويرسل لي ظروف إعتقال أيمن نوفل وصورته وبيانات عنه ..لم يمضي يومين حتي أتصل بي معاذ العمور مرة أخري وقال لي الصور والبيانات علي إيميلك … وهذا نص الإيميل :

    ايمن نوفل
    متزوج وله ستة أبناء
    من سكان قطاع غزة المنطقة الوسطى
    يبلغ من العمر 30 سنة
    أعتقل في أثناء شراءه لبعض الحاجيات في منطقة العريش
    تم تعيين المحامي محمود رفعت له لكن تم التحقيق مع المحامي بسبب استلامه لقضية أيمن ،، أيمن يعاني الان من العديد من الأمراض
    ولم يتسنى لأي شخص أن يتحدث إليه

    أريدك أن تراسلني على هذا الايميل أرجوا ن تتعاونوا معنا
    نعم لحرية البطل أيمن نوفل المعتقل لدي أجهزة الأمن المصري
    هل يكرم أهل غزة هكذا ..؟؟؟
    لماذا يعتقل أيمن هل لأنه أبن فلسطين وغزة الحبيبية …
    كل الحرية لأيمن نوفل ))

    لم أفاجئ بإعتقال شاب فلسطيني من أهل غزة سواء دخل العريش لشراء متطلبات العيش أو لأسباب أخري لكن لماذا الاعتقال …؟
    لماذا لا توجد شفافية ويتم محاكمته والإعلان عن مكانه وعن جرمه …هذا لو أجرم أصلاً …!
    بكل صدق التعاطي والتعامل مع أهلنا في غزة يتم بطريقة عجيبة وغريبة ….المفروض أن الاعتقال يكون لأبناء الوطن فقط من المصريين ..!!
    لماذا الاعتقال (مالتي إنترناشونال) علي أهل غزة الغلابة فقط …؟
    هل لأن ليس لهؤلاء إلا الله ….وكفي بالله ولياً وهو ناصرهم …
    الحرية لأيمن نوفل تماماً كما حصل الشاذ مصراتي والجاسوس عزام علي حريتهم ..!!

  30. الاخ عادل
    جمعه مباركه وعمل مقبول ..
    اللهم رافع السماء وباسط الارض…فرج عن اخواننا اهل غزه في المعتقلات المصريه واليهوديه…

    كل الود

  31. بسم الله توكلنا على الله …..
    فكرة …
    يمكن غريبة شوية …
    سأترك اليوم مقعد المعارضة و أقوم بتوقيع أستمارة بيانات بلجنة السياسات بالحزب الوطنى …..
    و أقوم بالرد على الزملاء الأفاضل و لهذا فائدتين عظيمتين ..
    1
    أولا : حتى لا يكون الكلام كله من وجهة نظر واحدة
    2
    ثانيا : عند أستدعاء الأمن سأقوم بالأستشهاد بردودى على عماد لطفى و زملائه المارقين عن النظام
    و دمتم

    “”"”

  32. عماد المسرائى
    قريب رئيس البرلمان العراقى
    أخ و زميل عزيز
    حدفت الجملة ا؟لأخيرة كده
    ؟؟؟
    هل من أثر ..؟؟
    يا راجل
    أومال كل ده أيه ..؟؟

    “”"

  33. الفيل
    “”"”"”"
    أولا
    و من باب الذوق يعنى
    داخل على بيت ناس
    و كلهم كده مع بعض بيتكلموا فى موضوع
    تشاركهم الكلام الأول و بعدين تدخل فى موضوع تانى
    ولا
    تقلب الكل و تفرض تغيير دفة الحديث
    ؟؟؟
    يعنى الحكاية فتونة
    ؟؟

  34. ثانيا
    “”"”"”
    بس أنت كالعادة موش عايز تاخد بالك
    يعنى أستعباط منى أنا يا فيل
    حضرتك و مع أحترامى يعنى ليه بتتكلم دايما عن الحوار و الرأى و الليبرالية ووووو
    و بتاخد كل خلاف مع حد معركة لازم تنتهى بالتسليم من خصمك
    و أن لم يكن فسوف يتم حصاره حتى يسلم
    و أن لم يفعل فسوف تنهال عليه القنابل و السهام
    ؟؟؟

  35. أنا عن نفسى بتحاول تغير وجهة كلامى و تدخلنى فى موقف الدفاع و أنشغل عن أصل المشكلة
    أذاى ..
    ؟؟؟؟
    عادل أنت تترك الموضوع و تنظر للأشخاص
    عادل أنت عامل نفسك موش واخد بالك من دى
    ؟؟
    صح و لا لأ
    ؟؟
    و أذا رجعنا لتعليقاتى فأنا أركز فى صلب
    خلاصة
    المشكلة و اللى منها بدأ الكلام
    و حددت السؤال التالى و كررته كتير
    هل حوار الأديان أو مناقشة العقائد أو تفنيد عقيدة غير المسلم
    كل ذلك هل سيزيد من قناعة المسلم بدينه أم يرد غيرهم عن عقيدتهم أم سيزيد ترابطهم و تعايشهم معا لمصلحة بلد واحد مشترك
    ؟؟؟
    بجد فعلا هذا هو محور سؤالى و كنت أود أن يدور حوله حوار هادىء ..
    لكن للأسف ..
    أنت غيرت الموضوع يا فيل
    و صار هدفك واضح و محدد أيضا ….
    محمد رمضان وقع تحت أيدى و يجب نسفه من أساسه
    !!!!!!!!!

    “”"

  36. أيعنى زلك أننى مع محمد رمضان ؟؟
    على الأطلاق …
    بتاتا
    يمكن العكس فى أحوال لاكثيرة
    يعنى مثلا أنا معك أنه يجب عدم أقحام الدين فى كل أمر خاصة و أن كان هذا الأمر ليس له سند
    فقه
    ثوابت شرعية
    مثل تفسير الأحلام
    لكن وقتها أنا قريتها و ما علقتش تقريبا و لم تعرنى أهتماما
    ممكن يكون هناك تفسير أحلام
    لكن لم يجزم بالرؤيا و تفسيرها لا الصحابة و لا التابعين و لا العلماء المعاصرين
    طبعا هناك رؤيا
    و تفسيرها موضوع أجتهادى بحت
    يخطأ و يصيب حامله
    و الأهم
    الأهم
    الموضوع برمته لا يستحق عنا الوقت و الجهد
    صح و لا لأ
    يفضل عندنا موضوعين
    موضوع حوار العقائد
    و تم الألتفاف حوله و تحويل دفة الحديث
    و الثان هو القضاء على محمد رمضان من جذوره و ده ماليش فيه
    تحياتى
    “”"”

  37. أيمان حلمى
    و الله أنا فعلا اللى أبتسمت من تععليقك السلس و تشبيهك الغريب ده
    عامة معذرة
    أنا ح انبه عليهم بعد كده الدخول للمدونة بالزى الرسمى
    و اللى موش عاجبه
    يروح حمام تانى
    قصدى مدونة تانية
    تحياتى

    “”

  38. طاهر ..
    “”"”"”"”

    ؟؟

    ؟؟

    ؟؟

    “”"

  39. عماد ….
    “”"”"”"”"”"”"”
    اللهم أعنا و ثبتا و أحمينا يا ريب
    اللهم اجعله خير
    اللهم أجعل كلامنا خفيف عليهم

    “”"”
    شوف يا عماد
    مسألة تصدير الغاز لأسرائيل دى مبارك لا زنب له فيها على الأطلاق
    أنت المذنب و أمثالك
    مبارك أستلم البلد و هو موقعة على أتفاقية سلام مع أسرائيل و موثقة بالأمم المتحدة و مجلس الأمن و أمريكا شاه أثبات عليها
    من بين بنودها تصدير الغاز لأسرائيل ..
    ذيها ذى أى دولة
    ماهو ده السلام و ده التطبيع و دى المعاهدة
    مبارك ذنبه أيه بقى ..؟؟
    الراجل بينفذ ما أقره سلفه ليس إلا ..
    طب عماد ذنبه أيه …؟؟
    صوتك عالى دلوقتى يا أخويا
    ليه ماعارضتش المعاهدة أيام السادات و نزلت الشارع و منعتها
    و لا على الأقل تتكلم و تقول
    ذى الشيخ عبد الحليم محمود الله يرحمه
    و يرحم معاه ممتاز نصار و عبد المنعم حسين و عادل عيد و يطيل عمر الشيخ أحمد المحلاوى
    جاى دلوقتى تتكلم قوى و ترفع صوتك
    بلا خيبة
    الراجل أستلم البلد كده
    ماله ذنب

    “”"

  40. سميرة …
    “”"”"”"”"
    شوفى يا سميرة
    السيدة الفاضلة وزيرة العمل أكدت أن هذا لم يحدث
    و ما بيدنا دليل
    لنقول لها كما يقول الفيل
    ” أنتى كذابة ” ..
    الفيل ناصح يأتى بالدليل أولا ثم يفعل و يقول ما بدى له …
    هل عندك دليل على أن الوزيرة كاذبة فى هذا التصريح ؟؟
    هل نملك مثلا عقد عمل معتمد من الوزارة و نقول لها أنتىكذابة يا وزيرة و أستقيلى أكرملك يبقى عملنا و قولنا حتى و لو لم تستقيل ؟؟

  41. سميرة تانى …
    “”"”"”"”"”"

    دخلتى على مشكلتبن رئيسيتين هما من مشاكل العالم الثالث عامة
    الفقر
    الأمية و الجهل
    الفقر كى نحكم على مبارك لابد من أن يكون تحت يدنا معدل دخل المواطن المصرى فى 1981 و دخله فى 2009
    و نقارن
    ح أحاول أرجع لتقارير التنمية البشرية التابع للأمم المتحدة
    و نشوف
    الأمية بقى ..
    يا ريتها تكون عن الأمية القراءة و الكتابة
    الأخطر تخريج شاب و فتاه
    لا علم عندهم
    و لا تخصص مطلوب فى السوق
    دى مشكلة أخطر

    “”"

  42. عماد تانى ..
    “”"”"”"”"”"”"”
    بالنسبة للبعد الأجتماعى
    و الرجل الفقير فهو حسبما يتأكد لنا دوما فى عقل النظام و الحكومة
    و أن كان البعض يرى كذب هذا الأدعاء و أنه
    فى جيبهم

    “”"”"”"”

    بالنسبة للتباين الكبير فى مرتبات الموظفين
    طبعا كلامك فيه مبالغة كبيرة ….
    مفيش موظف بيقبض 200 جنية فى الحكومة أطلاقا …
    أبدا …
    و التباين بين ده و ده
    موجود أكتر فى القطاع الخاص
    يعنى ممكن واحد يشتغل فى شركة يقبض 600 جنية
    و نفس المؤهل غيره يقبض فى نفس الشركة 6000 جنية
    ده بكالوريوس تجارة و حافظ لا يفهم و لا يتصرف و مجرد كاتب
    و التانى حاصل على درجة m p a
    المهم يكون هذا التباين يحقق العدالة و كل واحد ياخد على قدر علمه و عطائه و جهده
    و دى حاجة موش تزعل
    انتهى عهد القائل
    أشتغلنا ما اشتغلنا الدولة ح تأكلنا

    “”"

  43. “”"”"”"”

    عماد تانى و لا تالت
    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

    طرقت مشكلة لا شك
    ضخمة
    يا ريت تتابع معانا
    عندك عم سيد الجزء الرابع قريبا
    قصة حقيقية تقريبا
    ح تذهل من أرقامها

    لكن ..
    بصفتى هاهنا ممثل لجنة السياسات ……
    مبارك يا عماد يرسم السياسة العامة للدولة …
    مفيش مانع يكون فيه بيع لبعض المصانع و الشركات
    بعضهم فقط
    ابعد عن الخطير و الأسترتيجى
    مبارك بقى مسئول عن المنفذين اللى موش بيعرفوا يحموا حقوق العاملين
    و بياخدوا عمولات
    و

  44. و يبيعوا الأصول بأبخس الأثمان
    ماهى مهمة مشتركة بين النظام و الشعب
    أذاى …
    ؟؟؟؟؟
    مبارك موش شغال لوحده
    يعنى كوادر الحكومة اللى بتنفذ السياسات ..
    يعنى من أول مدير أدارة
    و مدير عام و طالع لغاية وزير
    دول بقى حوالى المليون مصرى
    دول منين يا عم عماد
    ؟؟؟؟
    مبارك أستوردهم تفصيل م الصين
    ؟؟؟
    و لا رباهم فى كوبرى القبة
    ؟؟؟
    موش دول برضه من الشعب …
    ؟؟؟
    يعنى دول لو موش قرايبك حتى و لو كانوا ح تقول انا اتبريت منهم
    جيرانك
    معارفك
    من مدينتك
    يعنى الفساد و الخراب ده كله
    يحمل وزره الشعب مع النظام كتف بكتف
    و لا أيه
    ؟؟؟

  45. سميرة تانى
    “”"”"”"”"”"”
    هو أنتى فعلا و خايفة من كلامك و لا حد غيرك
    ؟؟
    ما علينا
    الأصلاح السياسى
    بالفعل
    أنا فعلا ـ كمهندس ـ أضع هذا الأمر هو الأساس لأى بناء
    و أى بناء بدونه لا معنى له
    مبنى من الرمال
    تعليم
    صحة
    تنمية
    صناعةن
    زراعة
    ألخ …
    ……….

    أى تطوير و أصلاح فى أى فرع بدون أصلاح سياسى
    هراء
    هراء
    هراء
    و نأتى للسؤال
    هل مبارك وحده المسئول عن هذه القيود السياسية
    ؟؟؟

  46. استاذ الفاضل

    انا من هذه الوطن وبعيدا عن اى انتماء فأنا اعشق هذا الوطن

    بكل ما فيه

    ودائما احلم بأن يكون احسن الاوطان

    وليس بينى وبين الرئيس او غيره اى خصومه

    كى اهاجمه دون سبب

    فاكل يعلم الطيب والخبيث فى هذه الوطن

    ولكن اليس لنا فى رسولنا الكريم وصحابته الكرام قدوه

    الم يكونو ا بشرا مثلنا

    الم يكن فى استطاعتهم ان يكونوا ملوكا وامراء

    ولكنهم أبوا الا وجه الله

    هذا هو ابو بكر وكان امير امير المؤمنين واحب خلق الله

    الى الرسول صلى الله عليه وسلم

    ‏فى عهد الخلفاء الراشدين رضى الله عنهم كان صحابة رسول الله صلى الله

    عليه وسلم والتابعين يتسابقون لفعل الخير ومساعدة المحتاج ونصرة

    المظلوم وكان أبو بكر الصديق وعمر بن الخطاب رضي الله عنهما من

    أشد المتنافسين على هذه الأعمال العظيمه التي يلقى صاحبها الخير

    الكبير والثواب الكثير في الدنيا والآخرة ..

    وقعت أحداث هذه القصة فى عهد خلافة أبو بكر الصديق رضي الله عنه

    وعندها كان عمر بن الخطاب يراقب ما يفعله أبو بكر الصديق ويأتى

    بضعف ما يفعل حتى ينال الخير ويسبقه إلى أعلى مراتب الجنة ..

    في أحد الأيام كان عمر يراقب أبو بكر الصديق في وقت الفجر وشد

    انتباهه أن أبا بكر يخرج الى أطراف المدينة بعد صلاة الفجر ويمر

    بكوخ صغير ويدخل به لساعات ثم ينصرف لبيته … وهو لا يعلم ما

    بداخل البيت ولا يدري ما يفعلة أبو بكر الصديق داخل هذا البيت

    لأن عمر يعرف كل ما يفعله أبو بكر الصديق من خير إلا ما كان من

    أمر هذا البيت الذى لا يعلم عمر سره !!

    مرت الايام ومازال خليفة المؤمنين أبابكر الصديق يزور هذا البيت

    ومازال عمر لا يعرف ماذا يفعل الصديق داخله إلى أن قرر عمر بن

    الخطاب دخول البيت بعد خروج أبو بكر منه ليشاهد بعينه ما

    بداخله وليعرف ماذا يفعل فيه الصديق رضي الله عنه بعد صلاة الفجر !!

    حينما دخل عمر في هذا الكوخ الصغير وجد سيدة عجوز لا تقوى على

    الحراك كما أنها عمياء العينين ولم يجد شيئاً آخر في هذا البيت

    فاستغرب ابن الخطاب مما شاهد؟؟!! وأراد أن يعرف ما سر علاقة

    الصديق بهذه العجوز العمياء ؟!؟

    سأل عمر العجوز : ماذا يفعل هذا الرجل عندكم ؟ (يقصد أبو بكر الصديق)

    فأجابت العجوز وقالت : والله لا أعلم يا بنى فهذا الرجل يأتى كل

    صباح وينظف لي البيت ويكنسه ومن ثم يعد لى الطعام وينصرف دون أن

    يكلمنى !!؟؟

    جثم عمر ابن الخطاب على ركبتيه واجهشت عيناه بالدموع وقال

    عبارته المشهورة :

    (لقد أتعبت الخلفاء من بعدك يا أبا بكر

    الم يكن حاكما؟

    ولكنه كان يتقى الله

  47. أخي العزيز عادل
    يسعد مساك أولا
    لا بجد كنت داخلة أمسي واعتذر عن التقصير
    وبعدين كالمعتاد (سوف أتابع الأخوة المعلقين
    من مصر ) لأن الموضوع خاص
    فوجدت الرد قبل مما أدخلني بنوبة من الضحك
    تشكر عليها
    تحياتي

  48. معلش خي عادل

    علشان التعويض عن الغياب

    جمعة مباركة وذنب مغفور

    تحياتي

  49. الله يسامحك يا بنت يا اللى اسمك سميرة
    عايزة تبكينى بالقصة دى
    يا بنت انتى بقولك النهاردة أنا ممثل لجنة سياسات الحزب الحاكم
    تقوليلى ابو بكر و عمر
    ؟؟؟؟
    أحنا فى النهاردة
    ؟؟

  50. سميرة
    ما أكملت ردى عليكى
    جالى ضيوف قرايب
    ما عندى معارف ضيوف البيت و لا بيزنس
    المهم
    كنت بقول
    هل على النظام وحده مسئولية الأنفراد بالسلطة
    و هذا الفساد السياسى
    خدى عندك الأخوان
    فين البرنامج السياسى بتاعهم
    ؟؟
    كلام مرسل
    !!!
    طب فين الحزب السياسى
    ؟؟
    لم يتقدموا به أصلا
    لو أتقدموا بيه ح يترفض
    ما يترفض
    و بعدين يروح محكمة
    و بعدين ياخد بعد أعلامى
    حتى الأخوان أصلا عاجبهم لعبة القط و الفار
    و أسم المحظورة و الظلم و القهر و المعتقلات
    خايفين لو أخدو دور واضح و دخلوا لعبة السياسة
    و فصلوا الدعوة عن شق العمل السياسى ح يخسروا الشارع
    مجازفة غير مرغوبة من عندهم
    “”"

  51. لى أصحاب و زمايل دراسة صاروا الآن نوابا
    معظمهم من طب ما هم مهندسين
    المهم
    ما زالت لى صلة ببعضهم
    فاقد الشىء لا يعطيه
    الأخوان أصلا يفتقدون الى الديمقراطية فعليا داخلهم
    صار الآن هناك أصلاحيون
    عبد المنعم أبو الفتوح و عصام العريان
    جبهة محمود عزت أقوى
    و كلامها يمشى
    و مفيش ديمقراطية …..
    يعنى الأخوان مجرد أسمهم عامل حظر على الحريات فى البلد من أمريكا
    تعليمات
    و عدم وضوحهم بساعد على كده
    يعنى لا هم بيشتغلوا و لا فايتين غيرهم ـ غصب عنهم ـ يشتغل

    صح

    ؟؟

  52. @@@@@@@@
    @@@@@@@@
    @@@@@@@@

    فى 1 / 5 / 2050
    كان هناك مدون يعتقد الجميع أنه طبيب باطنة أو جراحة
    علشان أسمه دكتور سيد
    و بعد سنوات ظهرت الحقيقة
    لماذا تخصص الدكتور فى أمور الحزب و الحكومة و العاملين عليها
    أتضح أن الدكتور سيد ………

    …..

    دكتور بيطرى
    “”"”"”"”"”"

  53. هيثم
    “”"”"

    ذكرتنى و الله بتاريخ الأندلس
    شارك بن عبد الله الصغير الفرنجة فى القضاء على المسلمين
    الدنيا صارت لخبطة
    نقول للعيال أيه
    ؟؟؟؟
    حماس و حزب الله عدونا
    و لا أسرائيل
    ؟؟؟
    أمريكا صديقتنا
    و لا سوريا و أيران
    ؟؟؟
    حكامنا دول معانا مسلمين و عرب
    و لا أيه و ليه و علشان أيه ..
    ؟؟؟
    الله يسامحك يا عم هيثم
    لخبطتنى
    أنا النهاردة
    ممثل لجنة سياسات الحزب الحاكم
    أغرب عن وجهى يا فتان

    “”"

  54. أختنا رائدة
    “”"”"”"”"”"”"
    دا الضحكة غالية جدا الأيام دى بجد
    و أسأينى أنا

    خلى بالكم كده أنتى مدينة لى فى الحساب

    ألف تحية

    “”"”"”"

  55. القضاء على محمد رمضان
    ايه المهمة العظيمة دى
    دا اخر حدود مايمكنك تصوره
    طيب هات دليل على ماتقول
    انت عملت عندى عدة تعليقات حول الشكليات-انت بتضرب رمضان- انت هتموته -هو قدك ده-الفيل بيضرب العيال وياخد سندويتشاتهم
    -وقلت انك هتعلق على المتن لاحقا
    انت كتبت كده

    لكن اهتمامك لم يتعدى ذلك
    وده انت حر فيه
    اختيارك واضح
    واظن انا تعاملت مع وضوحه بشكل معقول
    ——–
    لكن تفكيرك
    مش صحيح
    والدليل المناقشة الدائرة حاليا فى مدونتى مع نظيرة واسماعيل

    ——–
    انا جيت اردعلى تعليقاتك
    ومش ملزم اعلق على المقال زى مانت مش ملزم تعلق على المتن
    ولاده لا ده يتعلق بالذوق وقلة الذوق
    دا اختيار
    اما حكاية بيت وناس بيتكلموا- فده مجاز لزوم الكلام فى قلة الذوق
    وبالتاكيد منهى الذوق منى انى لا اعلق على المقال بتاعك ده بالذات
    وانت الوحيد اللى عارف ليه
    وكونى امتنع -عن التعليق بصراحة اظن ان ده منتهى الذوق ومراعاة الزمالة
    بس انت عامل نفسك مش واخد بالك
    انت راجل ديبلوماسى
    ودى احسن من ان تكون مش واخد بالك فعلا

    اماان تصور الامر اى تضايقت عل افتراض انك بتدافع عن رمضان
    فده مش فى تفكيرى
    وماعنديش اىمانع انك تدافع لو عاوز
    لان رمضان لم يكن موضوع النقاش
    انت تصورت كده
    وانت حر
    وسالت مليون سؤال عن ان الموضوع هو رمضان
    وجاوبتك
    لكن ان الحمار ينكح الناس فى احلامهم-وان ينسب ذلك للاسلام-دا كان موضوع هامشى
    لايلفت النظر
    المهم ان الفيل هيموت رمضان والفيل لازم يقضى على خصومهوعلى حد قولك حرفيا
    صار هدفك واضح و محدد أيضا ….
    محمد رمضان وقع تحت أيدى و يجب نسفه من أساسه
    اما ان تصور الامر بانه كان حوار بين الاديان فده مش صحيح
    اسمح لى
    دى كذبه
    الموضوع انى طلبت تحديد مصدر الاقتباس عند محمد رمضان
    وهو قعد يكذب ويلف ويدور ويشنع
    فين الحوار بين الاديان
    اما انك حاولت تحويل الامر الى حوار بين الاديان
    فده مش صحيح
    انت سالت سؤال واحد مع اسئلةكتيرة عن حمد رمضان
    وجاوبتك
    ان الحوار يكون فى جوهر الاديان -والذى يسمح بالتعايش
    اما ان يتف كل واحد على دين الاخرين كل يوم على غيار الريق- فده مش حوار وضربنا مثل باوريجانوس ومحمد رمضان وغيرهم
    —–
    عموما حصل خير

  56. الخلاصة
    انت بتقول

    يعنى مثلا أنا معك أنه يجب عدم أقحام الدين فى كل أمر خاصة و أن كان هذا الأمر ليس له سند
    فقه
    ثوابت شرعية
    مثل تفسير الأحلام
    —-
    وهو ده المهم
    اتفقنا
    هنا مش مهم لا الفيل ولا محمد رمضان ولا العفريت
    وهنا تتضائل فكرة القضاء على محمد رمضان ونسفه كما تتصور او تريد ان تصور
    الخزعبلات والخرافات اهم بكتير من محمد رمضان والفيل
    ومحمد رمضان مش واخد منى فلوس ومرجعهاش
    ولا بيننا محاكم وقضايا
    انت نفسك عجبتك فكرة هات دليل على ماتقول والا تبقى كذاب
    وانا ياخى هتجننى فكرة الكذب على الله
    جراءة مش معقولة=لكنها اصبحت امر عادى مقبول وحلو
    ونفاذها فى المجتمع بهذا الشكل يعنى ان لها جذور وامكانيات اظن انه يجب ان تبحث
    مش تقول لى محمد رمضان

  57. لجنة ايه

    لجنة سياسات

    سياسات ايه

    عماد مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  58. مساء الخير ياعمي

    وبس

    تحط بقي علي ردك عليا علامات استفهام تحط بدنجان متردش خالص

    بردو عمي وبفهمك او بيتهيئلي كده

    ومسائك فل

  59. وئام الروح قال:

    استاذ عادل

    بينى جيت هنا غلط

    كنت فاكرة هلاقى كلام حلو كده ومريح

    لقيت ياخويا الشر برة وبعيد

    يجعل كلامنا خفيف

    سلام يا استاذ

    وخليناسلام

  60. الحاج عادل سعيد…

    هذا أسهل سؤال تسأله من شهور… ولا يحتاج مني مجهود أو بحث للإجابة كما فعلت معي في إدراجاتك السابقة..

    ولكني أفضل إرجاء الإجابة عليه حتى مساء الغد 4 مايو..

    هناك فرصة 0.01% أن أغير رأيي بعد مشاهدة ما أعده التليفزيون المصري عن إنجازات السيد الرئيس في يوم عيد ميلاده.

    دمت

  61. فاطمة عنابنة
    “”"”"”"”"”"”"”"
    و الله كتير توحشنا مقالاتك الرقيقة
    يمكن عندك جديد
    ح نشوف ان شاء الله
    تحياتى

    “”"

  62. الفيل
    “”"”"”
    حسن أن أبدأ من حيث أنتهيت أنت
    ( حصل خير )
    ماشى
    حصل خير
    الحمد لله أنها جت على حد كده
    المهم
    فيه ذوق و أذوق و متذوق و حاجات كده كتير
    و ما قلت على الأطلاق لفظ ” قلة ذوق ” …
    ما علينا
    حصل خير
    و ليه تقول الأدراج ده خاصة ما أقدر أعلق على هذا الأدراج بالذات
    صدقنى و الله ماعرف
    و تقول أنا أعرف كويس ليه
    ؟؟؟
    لا الناس تفك نعرف بعض و بنتقابل ع الكافية بالليل فى جامعة الدول …!!!!
    الفيل ده دكتور لاسع …
    دماغه تاعباه و موقفة حاله
    هو لو ما كانش لاسع كان عمل مدونة بالمنظر ده و جار على شغله و أكل عيشه
    ؟؟؟
    ما كانش ركز دلوقتى و كان عيانينه بالطوابير
    ؟؟؟
    ما علينا
    خلينا فى حدود مكتوب
    أحنا هنا
    كلمة مقابل كلمة
    فكرة مقابل فكرة
    مالنا بالأشخاص و الخصوصيات

    “”"

  63. 2
    المووع لا يحتمل أكثر من ذلك على الأطلاق
    على الأقل من جانبى
    لا وقت و لا جهد
    و قبل أن نغلق الملف
    من جانبى أيضا أود أن أسجل الآتى
    خلاصات مثلا
    “”"”

  64. اخي الكريم عادل سعيد

    نهارك زي الفل

    ماذا يكون الحديث عن مبارك عام 2050 .. ؟

    لسة حانستنى لعام 2005 .. ما أطول بالك يا عادل

    تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح

  65. 1
    عدم أقحام الدين فى كل شىء
    مالم يكن الأمر يتعلق بفقه أو عقيدة أو حكم شرعى
    و الرؤيا صحيحة و الأحلام حواديت كثيرة و أن اجتهد البعض فى تفسيرها إلا أنها ليست جازمة و أيضا ليست من الدين فى شىء فهى أتهاد شخصى
    يعنى مفيش تفسير حلم حلال
    و تفسير حلم بثواب
    و غيره بذنب
    مثلا
    2
    حوار الأديان
    أو المناظرات
    و خاصة الفضائية
    هل جدوى من ورائها
    لم يجب أحد
    و هنا أسجل رأيى و تكالى على الله
    لا جدوى من ورائها فى الزمن الراهن على الأقل مطلقا
    لا ح تزود المسلمين أيمان
    و لن ترد غيرهم بل الغالب تستفزهم
    و لن تزيد البلد إلا نكدا
    لما تصلح حالك يا مسلم الأول و تعرف تأكل نفسك و تلبس نفسك و تصنع لنفسك
    لما تبقى صورتك الأول كده حلوة و مقبولة
    أتكلم و الناس تسمعك
    تسمعك دلوقتى على خيبة أيه
    ؟؟
    3
    أنا مع نقد المدونين
    و لست
    مع أهانتهم و التفتيش ورائهم و أظهار عوراتهم
    ما أراه
    الكل يراه
    و الغث واضح
    و السمين بين
    و الطيب ظاهر
    و الخبيث جلى

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

    تحياتى

    و إلى لقاء فى موضوع جديد

    “”

  66. اخى عادل

    - مبارك فى الميزان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    - بص انا مش هتحامل على مبارك وميعجبنيش ابدا اى شخص

    - يتهمه بالخيانه او العمالة - لا مبارك عمره ماكان خاين

    - ولا عميل تابع لاى دولة —- وكفاية انه ترك لنا مساحه

    - نتكلم ونفضفض صحيح مش بيعبرنا لكن اهو الواحد برضه بيفك

    - عن نفسه بكلمتين بد ل ما يطق

    -

  67. عم عادل تانى

    - فى سنة 2050 انا طبعا مش هكون عايشة لكن احفادى

    - هيقولوا - هذا مبارك صاحب اكبر انجازات بيع البلد

    - وخصخصتها - وعندما يأتى السؤال الاجبارى فى امتحانات

    - الثانوية العامة سيكون - من هو الرئيس الذى فى عهده تم

    - تصدير الغاز المدعوم لآسرائيل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    - راجعالك بعد الفاصل

    -

  68. وئام الروح
    مبروك المدونة الجديدة
    لعلها تكون خير لك و لنا
    يا رب

  69. أبو محمود
    وائل عزيز
    أخونا العزيز
    الحمد لله مرة ما أتعبكش معايا
    لكن خلى بالك
    التعب ده برضه علم
    و توصيل العلم و نشره
    ثوابه كبير
    دعواتى بالتوفيق دوما

    “”"

  70. ؟؟؟؟

  71. مكتوب ..
    “”"”"”"”"
    ما الذى حدث
    أحاول الدخول هنا
    و هناك
    أو التعلق هنا أو هناك
    ما يفلح الأمر

    ؟؟؟

    حسدناك يا مكتوب
    و نسينا الأعطال من زمان

    “”

  72. ميساء
    “”"”"”
    ما ح نعيش لـ 2050
    أنا فقط أبغى الحوار بهدوء
    بعقلانية
    كأن الأيام مرت و صرنا فى 2050

    تحياتى و تقديرى

    “”

  73. هدى ….
    “”"”"”"”"”"”
    واضح جدا
    أنك موش متحاملة ..
    خااااااااااااااالص

    أتفقنا و الشروط واضحة
    الحوار بهدوء
    أحنا يا بنى فى 2050
    لا داعى للأنزعاج
    ماهى فارقة معانا
    احنا غالبا ف التراب

    منتظر العودة الحميدة

    “”"

  74. @@@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@@

    @@@@@
    @@@@@
    @@@@@
    @@@@@
    @@@@@

    كل سنة و أنت طيب يا ريس ….
    يمكن تسمعنى
    و غالبا ..
    لن تسمعنى …
    و أن ماسمعتنيش ..
    غالبا حد من رجالتك يسمعنى …
    و ممكن ما يتتبعنى و لا يحاول أذى
    ممكن هو كمان يحاول يفهم …
    ماهو برضه مصرى ذينا …
    و الله ما بنكرهك يا ريس …
    و ده كان عنوان مقال سابق لى …
    و الله ما بنكرهك كلنا يا ريس حتى اللى بيغلط و ساعات لسانه يطول ..
    أحنا شعب أنفعالى لكن ……
    طيب …..
    ما بنكرهك يا ريس …
    لكن ..
    نفسنا نحبك …..
    يتقطع لسان اللى يقول عميل و لا خاين ..
    مافى مصرى حمل السلاح و شاف الموت و لبس الميرى و دخل سينا وقت الحرب …
    يكون خاين و لا عميل …
    و لا حتى كمان نحاسبك لى اللى ماتقدر عليه …
    فقط اللى انت تقدر عليه …
    معاهدة السلام بتلزمك تصدر غاز لأسرائيل ..
    خلاص ما بتقدر على دى ..
    لكن بلاش الغاز يكون ببلاش …
    و كمان نفس المعاهدة تمنع عمليات عسكرية ع الحدود …
    لهم عمليات عسكرية ع الحدود و بيقتلوا أخوانا يا ريس …
    ما لك نصيب فى نهب أصول البلد من ناتج الخصخصة ….
    عارفين يا ريس …
    أن كنت لا تدرى فالمصيبة أعظم …
    بجد ماليك أنت راض عن وضع مصر بين الدول …
    بقت مصر بدل ما يكون راسها براس بريطانيا العظمى ..
    دلوقتى بنخبط مع دويلة نونو اسمها قطر و حتة حزب ..
    حزب موش دولة البلد كلها متغرغاله ..
    عاجبك و راضيك أسلوب الصحفيين بتوعك ….؟
    بجد هل ده حاجة تشرفك …
    ذى ما بتحب أبنك …
    كل مصرى بيحب أبنه ..
    و موش عايزله كتير …
    موش عايزله سلطة و لا سلطان
    حتة وظيفة بمرتب يستره …
    غرفين يبنى فيهم أسرة ….
    من غير …
    مخدرات …
    أدمان …
    نات يا معنسات
    يا منحرفات
    و القلة
    صابرات محتسبات
    ياااااااااااااااااااااه
    ياه يا ريس
    حملك تقيل قوى قوى لو أنت فعلا شيلته
    يا ترى
    يا ترى
    لقيت الحل ترميه كله
    و لا تشيل حتى حتة منه ….
    أنا جربت يومين تلاة ع الفاء فى لجنة السياسات ..
    أصابنى الغم
    و الهم
    و النكد
    و الغثيان
    و بطنى و جعتنى
    و ضلوعى آلمتنى
    عامة …
    ما ندرى ما ح ترسم لنا الأيام ..
    و لشان بره أحنا شعب طيب ..
    برضه ح نقولك
    كل سنة و انت طيب

    “”"”"

  75. @@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@@@@@

    @@@@@@
    @@@@@@
    @@@@@@
    @@@@@@
    @@@@@@

    و الله ما بنكرهك يا ريس …
    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

    كتبهاعادل سعيد
    “”"”"”"”"”"”"”"

    ، في 25 يونيو 2008 الساعة: 05:15 ص

    و الله ما بنكرهك يا ريس …

    بجد ..

    و الله ..

    و الله ما بكرهك يا ريس ..

    داحنا شعب طيب .. و عاطفى .. و رومانسى .. و سهل ينضحك عليه بكلمتين .. علشان كده ..

    و الله ..

    و الله ..

    و الله ما بنكرهك يا ريس ..

    لكن ..

    لكن برضه عايزين حاجة نحبك بيها ..

    حاجة نفتكرك بيها ..

    حاجة نفرح بيها ..

    حاجة نعتز و نفخر بيها …

    و بدل ماحنا موش بنكرهك ..

    …..

    ….

    نحبك ..

    عارف معاليك أنا بحب اللغة العربية و موش بكتب غير بيها .. لغة القرآن .. لغة أهل الجنة .. بس أنا واحد م الشعب .. بلاها المثقفين .. و المتعلمين المتنورين .. واحد صنايعى على باب الله .. موظف غلبان أبو عيال .. حاجة ذى كده .. مواطن بسيط يعنى …

    و المواطن البسيط ده مالهوش غير طلب واحد … و ما هو صعب و الله … لا ح اقول لفخامتك البطالة و لا الغلاء و لا الفساد .. ح نقول دى حاجات عالمية ف كل الدنيا و مصر أم الدنيا علشان كده الحاجات دى فيها أكتر … أم الدنيا يا ناس .. رد منطقى و مقنع .. ماشى يا ريسنا .. قبل ما أقول لمعاليك على طلبى الوحيد .. ممكن يعنى لو فيها جرءة أسأل سؤال ؟.. و الله هو سؤال واحد .. و ما هو خارج و لا متجاوز و لا قبيح … الرئيس عبد الناصر حكم مصر بالعصا و دخل حربين خسر فى تلاتة و حط ناس ف السجون أضعاف النهاردة .. و بعده الرئيس السادات كسب الحرب العظيمة ورجعلنا كرامتنا و فتح باب الحريات و الأحزاب و لو انه موش ع الآخر .. وارب الباب مثلا .. الغريب بقى .. و العجيب بقى … تلاقى حبايب عبد الناصر و حتى الناس اللى موش عاصرته ملايين .. ملايين .. و فكر ناصرى .. و أتجاه ناصرى .. و حزب ناصرى .. عمرنا سمعنا عن واحد ساداتى الأتجاه و لا واحد عايز يعمل حزب ساداتى … حتى يا ربى اللى بيؤيدوا السادات و يقولوا سبق عصره صوتهم واطى و على أستحياء .. بجد موش حاجة غريبة .. لا و الله دى حاجة تجن .. الشعب ده معتوه مثلا ؟ .. أنا عن نفسى يمكن على قد فهمى عندى تفسير للموضوع ده و يمكن غلطان .. و لو غلطان .. سك فخامتك على طلبى … عبد الناصر عاش و مات .. و رغم هزايمه .. و رغم قسوته على شعبه .. الا انه عاش و مات لم يصافح يهودى قط …!!! عبد الناصر عاش و مات معتز بكرامته و اللى حبسهم بكوا عليه و اللى خد فلوسهم اترحموا عليه .. شعب غريب .. شعب كرامة و عزة نفس .. رغم كل الظروف يكره الذل و الأنقياد .. لو تفسيرى ده صح يا ريس و عايزنا نحبك .. بلاها معاهدة السلام .. موش عايزين أى حاجة تانية لأن كل المشاكل ح تتحل بعد كده لأنها أصلا ماجاتش غير بعد المعاهدة السودة دى يا ريس .. يعنى نحارب ..؟؟ بلاش نحارب .. بس بلاش نطاطى .. و أصلا عايز أعرف .. و الله بجد نفسى أسأل و عاقل يجاوبنى .. هى موش برضه السياسة دى فيها شوية عقل و لا السياسة عبط لوما آخذة … لو سألنا اليهود بيدخلوا سينا من غير تأشيرة ليه ؟.. نقول دى معاهدة السلام و وافقنا مضطرين علشان نرجع سينا .. ماشى … طب اذاى بلدى و أرضى و أنا مقدرش أحط فيها عسكرى واحد موش كتيبة و لا لواء و لا فرقة ؟.. ماشى .. عشان نرجع سينا .. ماحنا مضطرين و بنتنازل .. بنهدى الغاز البنى صهيون ببلاش و احنا جعانيين ليه ؟.. علشان رجعنا سينا .. ماشى .. و الله كلام جميل .. مفيش منشآت عسكرية ف سينا ليه ؟ …علشان معاهدة السلام كده و عايزين نرجع سينا .. أخويا فى الله و العروبة أشوفه بيندبح قصاد عينى ف غزة و ما اقدرش حتى افتح بقى .. لية ؟ علشان معاهدة السلام .. علشان نرجع سينا .. أمريكا تسلح أسرائيل و احنا تهمة كبيرة لو مطوة عدت من رفح لغزة .. مصيبة .. ليه ..؟؟ دول جيرانا و احنا بينا معاهدة سلام علشان نرجع سينا … طب لما كل التنازلات دى علشان نرجع سينا طب كان لزمته أيه العبور أصلا ..

    لزمته أيه العبور أصلا ؟

    دم الشهدا أخواتنا و آبائنا راح فين ..؟؟

    فايدتها أيه سنين التدريب و التعبئة و الحرب ؟؟

    عارف يا ريس و الله ..

    و الله لو حجمنا المعاهدة السودة دى كل حاجة ح تتعدل بعديها …

    سنة 67 و لا 68 و لا 69 و لا حتى 76 .. عمرنا سمعنا عن حد جاع و لا واحد قتل أبوه و لا واحد سرق البلد و هرب و لا حد خد أرض بالوف باعها بمليارات و لا و لا و لا و لا ..

    الناس كانت بتستحى .. كنا بنحارب .. عندنا عدو .. دا اللى ذى أمريكا و معندهوش عدو .. يخترعله عدو .. علشان يحفز شعبه و ينشط جيشه يا ريس .. و احنا عدونا واضح قدامنا بيدبح فينا ..

    و منقولش ألمانيا حاربت أوروبا كلها و احتلت فرنسا و دلوقتى ايدها ف ايد فرنسا .. فرنسا مالهاش شبر عندها و لا متر من غير سيادة و لا ألمانيا لسة بتدبح ف الأوروبيين … يا ريس ” ما ترك قوم الجهاد الا ذلوا ” .. و الله احنا كرعنا ذل و المهانة يقت مالية قلوبنا …

    بلاها حرب يا ريس بس باش نبقى نطاطى ..

    اقول لمعاليك على حاجة … و خدنى المعتقل جت عليى يعنى هو انا اللى ح ازود العشرين ألف .. دانا ابقى حتى متهم يتهمة مخزية .. الخيانة الكبرى .. عار.. أقول لفخامتك … لو كان الذل ده كله و المصايب اللى احنا فيها علشان سينا .. ف داهية سينا … و لما بقى نقدر نرجعها صح .. و بكرامتنا و نستاهلها نبقى نرجعها …

    و الله فعلا ما بنكرهك يا ريس ..

    لكن نفسنا نحبك .

    أضف الى مفضلتك

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تحرير الإدراج
    التصنيفات : سياسة | أرسل الإدراج | دوّن الإدراج

    70 تعليق على “

    و الله ما بنكرهك يا ريس …”

    @@@@@@@@@@@@@@

    @@@@@

  76. @@

    عامة ..
    كل عام و أنت جميعا بخير …
    ربما بالفعل نوكن بخير
    مين عارف ..
    ايه الأحوال العام القادم
    الـ 82 و الـ 83
    حوالى الأثنى عشر زائر شاركوا فى هذا المقال
    من بين أربعين إلى خمسين كثيرا ما يفعلوا …
    حصل خير …..
    اللهم اجعله خير …
    ح أحاول أنزل أدراج جديد أقلب بيه الكلام ده
    و أقلب الموضوع ..
    بدل ماانا اللى أتقلب

    تحياتى للجميع

    “”

  77. مهندس عادل سعيد

    بصراحة

    الادراج دة المفروض تغيّر اسمه

    من مبارك فى الميزان

    الى

    المدونون فى الميزان !!!

    ردود الأفعال …والأراء غالبا كانت شتائم ..بدليل حذفك للكثير جدا من التعليقات !

    ما شفتش هنا غير اللون الاسود !!

    والحال من بعضه !!

    ادراجى الأخير ..لم يعلّق عليه أحد ..حتى بالشتيمة !!

    الأسباب ؟

    أتركها كسؤال مفتوح للجميع ؟؟

    هل نحن - جميعا - نفتقد ثقافة التحاور ؟

    ثقافة النقاش ؟

    ثقافة النقد الموضوعى الذى يرى الايجابيات كما يرى السلبيات ؟؟

    جميعا

    دون استثناء .

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    …………..

    تحياتى .

  78. أخي عادل
    مساء الخيرات
    والبعض بحكي أني أفتعل الكلام
    أو يشخص وحالة حدثت عندي ؟؟
    أو أتحامل على الرجال
    والبعض لا يحفظ من كتاب الله
    غير مثنى وثلاث ورباع
    والرجال قوامون
    وهم لا يقيمون الصلاة أصلا
    ويسهرون للفجرا طربا
    وعندما نكتب تثور ثائرتهم
    بس بجد بشعر بالمؤازة لما
    بشوف تعليقاتك
    دلالة على أنك تحكي الواقع
    كما نحاول نقله بلا تزييف
    يسعد مساك بكل خير

  79. عادل سعيد قال:
    مايو 4th, 2009 at 4 مايو 2009 2:43 م تحرير
    الله يجازى اللى كان السبب
    ولى الأمر ..
    فى البيت
    و التانى الكبير
    كل سنة و انت
    وهو
    طيب

    تحياتى

    “”
    ………………………..

    أستاذى المحترم جدا عادل سعيد

    كل سنة وأنا وهو طيب …… بس

    طب وانت يا باشا

    الله

    إنت معانا ولاّ مع التانيين ؟؟

    معانا ؟؟

    طيب إحنا بأه التانييييييييين

    هههههههههههههه

    عادل بك
    ما تنكوشنيييييييييييش
    أرجوووووووووووك

  80. أنا معاك أستاذى .. خلينا نكون منصفين ونقيـّم صح

    المقياس الذى نقيم به ليس هو مقياس الحلو والوحش

    تقييم القائد ليس وصفا ضيقا يخضع لتقييمين متضادين تماما

    وإنما المحك هو مقدار ما تم إنجازه ، مقسوما على المدة الزمنية التى

    قضاها .. تلك هى المعادلة ، وعلى أساسها تكن النتيجة .. نتيجة

    التقييم .. سنة يبقى مقبول ، سنة جيد ، سنة جيد جدا ، سنة ض ،

    سنة ض ج .. طبعا دى مش ضعيف .. لأ .. حد يقدر يقول كده ؟ ، دى

    معناها ضليع جدا …

    بالطبع هناك عوامل أخرى سياسية خارجية وداخلية يكون لها تأثير

    فاعل فى قدرته على تحقيق ما هو مفترض أن يصل إليه من نجاح .

    يا ترى بعد كل هذه الحقبة الزمنية من السنون ، ما هى المرتبة

    التى يمكنه الحصول عليها ؟

    وللإنصاف أيضا حتى نكون موضوعيين فى الحكم والتقييم ، علينا أن

    نسأل أنفسنا ، هل لدينا من الثقافة التى تجعلنا نصدر أحكامنا

    دون أن نكون محابين أو ظالمين ؟

  81. مساء الخير أستاذ عادل الغالى

    أحب القراءة لك لانك تتحدث فى جوأسرى يشمل الاولاد والبراءة و كلمة بابا ..ربنا يخلى و يبارك لك يارب ثم تفاجئنا بردود على تعليقات افتراضية …

    فكرة جديدة وجريئة …

    بعد المقدمة دى اسمح لى اقول لك وفى نفس الجو الاسرى و الابوى وبدون اسباب :

    أنا بحب الرئيس حسنى مبارك….

    و الله .. بجد .. ايه السبب ؟

    مافيش سبب .. حب من الله .. رغم انى إتأزيت فى مصر كتيييييييير

    بس برضة بلاقى نفسى بحبه …

    تعرف .. بيفكرنى ب بابا الله يرحمه ..

    وكفاية كدة …

    تحياتى واحترامى

    ناديه طه

  82. مرحبا يا عادل
    ازيك ؟؟

    مش حاتدخّل بالسياسة
    بس ماعرفش حاقول لاولادي ايه بصراحة ..
    يمكن أقلهم عمو مبارك … ما لناش دعوة بيه ..
    واخليهم يفكروا بالتنين وتوم وجيري بس ..
    خلاص ..
    مش عاوزين سياسة ..

  83. عدولة
    اللذيذ فيك انك تتناول الشئون الشخصية
    ثم
    تقول مالناش دعوة
    احب اطمنك

    1- مفيش حد صاحب مدونة مش لاسع بشكل او باخر
    2- ان ظروفى الشخصية مرتاحة والحمد لله- ماتشغلوش بالكم وشغلى ماشى زى الفل ولا احتاج عيانين الطوابير ولا اتعامل مع هذا النوع من الخدمات الطبية
    و شغلى طبيعته بتعطينى اوقات بينية كافية لاشغل نفسى بالكتابة افكارى
    والمدونة لا علاقة لها بشغلى اطلاقا ولا بشخصى كما هو الحال عند اخرين
    انا فصمت العلاقة دى من زمان
    مليون مرة بتنسوا انى اخترت استخدام اسم مستعار لذلك
    3-اموت واعرف- ليه فيه ناس مشغولين قوى بكاتب مدونة الفيل
    اه ياختى- ماهو لازم الموضوع فيه ان -امال ايه وهو ايه اللى يخليها تجوز راجل عجوز الا اذا كان فيها ان
    تفكير نفساوى عجيب
    ان المدونيين شايفين ان التدوين علامة الخيبة والفشل وانعدام الشغل
    يمكن ده صحيح-مثلا- احيانا- بالنسبة لمن يريد اصطناع علاقات واشباع- عبر النت
    لكن فى حالتى انا مش محتاج شئ من النت
    انا اكتب واضع ما اكتبه فى النت- ولا اخذ منه شئ-ومش محتاج استحصل منه على شئ
    وبعدين
    انا لا طالب الجواز من حد
    ولا وعدت حد ولا حداية- وغرغرت بيه او بيها ع الايميل
    ولم اطلب اى علاقات شخصية عبر المدونات او النت
    ولم ادعى اى نوع الامتياز عن غيرى
    ولا مرشح لانتخابات اتحاد المدونيين
    وزمان قالوا اصل مدونة الفيل وراها فريق كامل وعشرات الكومبيوترات وو و
    مش عارف اصحاب الحساسية بيشهدوا لى ام بيشهدوا على انفسهم
    ماهى المسالة بالنسبة لى تستحق الحهد
    فاذا بذلت جهد- وظروفك تسمح
    قال لك اكيد سايب مذاكرته وقاعد يلعب
    ياخى المدونون- ينظرون نظرة سيئة جدا للتدوين وللمدونيين-
    بس ماحدش بيقول
    غير ان الفيل هو المشكلة

    —–

  84. 4-خلال سنة غالبا او سنتين بالكتير قوى-بمشيئة الله
    سنختتم مدونة النت بتتكلم عربى
    ونتركها للنت موجه تجيبها وموجة توديها
    زى الرسالة اللى فى قزازة اللى بيرموها فى البحر
    ممكن توصل لناس اولا
    وممكن توصل بعد مائة سنة
    او ماتوصلش
    ممكن تتفهم
    او ماتتفهمش
    مش هاشغل بالى
    ————
    فيعنى باقول لاخوانا المتحسسين-يامتحسسين شوية صبر

  85. طوابير العيانيين
    العيانين طوابير على عيادة الدكتور شحلول العظيم

    شوف الكلام من كتر اعتياده اصبح مقبول ازاى
    بل علامة نجاح وعظمة
    مع انه عيب قوى
    وعلامة تخلف شديد
    الدكتور فى بلاد العالم لما بيشوف 10-15 مريض فى سبع ساعات-بيقولوا عليه غول ومفترى
    ومن ال 10 مرضى دول بتلاقيه غنى ومقرش
    عندنا غير

  86. منك لله يا حاج عادل سعيد

    منك لله

    منك لله

    داخل اعلق علي الموضوع بتاع مبارك لأنك بتقول عليا جبان

    لاقيت الفيل عامل مندره بحري عندك …

    طيب مش مشكله

    المشكله …

  87. الاخت العزيزة ناديه طه بلدياتي وبلدياتك بتقول انها بتحب مبارك

    وماله ..!!!

    لكن علشان بيذكرها بابا

    لا وألف لا …

    لالا لا لا لا لا لا

    لا لغاية هنا وبس

    لا يا استاذه نادية

    لا
    علي الاقل بابا الله يرحمه ترك لنا الاديبة نادية طه

    مش جمال مبارك…!!

    كلمه جد

    المرء مع من أحب

    خلي بالك

    هذا اسمه الولاء والبراء

    يعني دخلنا في العقيدة

    يعني ما فيش تفاهم

    حب بأمارة إيه …؟

  88. مبارك ليس في الميزان

    مبارك خارج الميزان

    لانه لا يعرف اصلاً الميزان …؟

    العنوان خطأ …؟

    مبارك في (…….) كده أفضل ..!!!

  89. أخى العزيز الكريم واستاذى الكبير هيثم أبو خليل

    مرحبا بك ..و حمدا لله على سلامتك …

    طبعا انا فى حديثى مع الاستاذ عادل لم اعترض او اختلف مع احد ..

    يعنى الموضوع كله انك ممكن تكون ماشى فى الشارع مثلا تلاقى واحد بيشوى ذرة و انت مش بتحب الذرة المشوى بس الراجل ده بيفكرك بحد بتحبه ..معايا …

    من غير ليه زى ما محمد عبد الوهاب المطرب الرائع ما بيقول تلاقيه دخل البك …

    انا بقه مش بحب الذرة المشوى بس بتاع الدرة طلع شبه بابايا

    هههههههه … و آآآآآآآآه يابابايا على رأى شويكار الممثلة الجميلة … انت اللى قتلت بابايا …

    واخد بالك يا أستاذ هيثم … هههههههههه

    اوعى تنقل كلامى ده لبتاع الدرة اللى شبه بابايا ليلزق لى ويحبنى بصحيح … هههههههه

    تصدق امبارح كنت فى زيارة لصديقة عند نادى الاطباء ومالقتش تاكسى و لا اى مواصلات و افتكرتك والله …

    الاقيك فى مدونتى النهاردة ..سبحان الله ..

    دعواتك يا حاج …

    دمت بكل خير … و شكرا

    ناديه طه

  90. خد عندك ياسيدي علشان متقولش اني جبان

    وعلي فكره اصلهم مش بتفرق معاهم شئ هما بيعملوا اللي هما عاوزينه

    واحنا بردوا ميمنعش اننا نعمل بردوا اللي هما عاوزينه

    ماهي مش فارقه معاهم اي شئ كل الحكايه اني زهقت من روحي

    ومن كلامي اللي بقي ماسخ في لساني

  91. ليله سوده2هدية جنابه في عيد ميلاده

    كله في غاية التمام

    وكلنا في غاية النشاط

    عيد ميلاد سيدنا الهمام

    فكلنا اخر انبساط

    *
    تمانين تحيه وفوقها كُــبه

    مدد يا سيدنا يادكر

    تمانين تحيه وزا يده حبه

    تعيش يا شعب وتفتكر

    كتبها عادل سعيد

    هههههههههههه

  92. من ربع قرن وكام سنه

    هليت علينا بـطلـّـتك

    هايمين في حبك سوسنه

    من عشقنا ومحبتك

    *
    وكلنا فدا حضرتك

    هيا المحبه بتنشرا

    و بنظرة بس ف سحنتك

    ننسى العذاب واللي جرى

  93. من عهد جدو منقرع

    من عصر جنكيز الجدع

    يمكن كمان قبل الميلاد

    عاده وعلينا ماتنقطع

    *

    والله ماعاد فيه حد فاكر

    ماحناش دفاتر تفتكر

    اهو انت فينا من زمن

    دا انتا تاريخ وكمان اثر

  94. ياريحة نادرة من المغول

    عَــزف قدرنا دا الوتر

    هطل تقول علي وش غول

    دا انتَ اللي باقي من التتر

    *
    ولا عمرنا نشكى الزمان

    هو احنا يعني هنفتري

    ونلاقي فين زيك امان

    باع فينا قبل مايشتري

  95. اي خدعه

    قصدي

    اي خدمه

  96. أخي العزيز أبو محمد عادل سعيد…

    لم يتغير رأيي بعد مشاهدة برامج الاحتفال بعيد ميلاد الرئيس…

    وإجابة سؤالك هي:

    عام 2050 لن يكتب التاريخ أي شيء عن فترة حكم الرئيس مبارك… ولن يذكره أحد لا بالطيب ولا بالرديء…
    هي فترة سقطت من تاريخ مصر..
    وعلينا أن نستعوض الله فيها..
    وليس هذا غريباً ولا شاذاً، فهناك العشرات من حكام مصر الذين يمكن أن تتابعهم من خلال موقع الهيئة العامة للاستعلامات ممن ستقرأ أسماءهم لأول مرة، ثم ستنساها بعد دقائق، وهو ما سيكون الحال عليه مع الرئيس مبارك بعد عدة عقود من الآن.

    القائد والزعيم يمكن أن تتعرف عليه من خلال خمسة معايير:
    الرؤية - المبادرة - القدوة - القرار - المعاونون

    وفي كل اللقاءات التي قام بها الرئيس للإعلام، ومن خلال ممارسته للعمل السياسي لمدة 34 عاماً على قمة هرم السلطة نائباً للرئيس ثم رئيساً لم أستطع أن أتبين معالم رؤيته: كيف يرى مصر؟ كيف يرى المصريين؟ كيف يرى العالم من حوله؟ ماذا يريد لمصر؟
    كما لم أستطع أن أضع يدي على مبادرة واضحة وبارزة يمكن أن تنسب إليه، كما ننسب السد العالس لعبد الناصر، وحرب أكتوبر ومبادرة السلام للسادات… ومن المؤسف أن تمر 28 عاماً على مصر خالية من الأعمال العظيمة، توشكى وئدت، ومشروع الباز مغضوب عليه، والطاقة النووية تقدم رجلاً وتؤخر أخرى…
    وهو رئيس لم يتحلق الشعب حوله كقدوة، لم يبث فيهم الأمل، لم يربطهم بغاية كبرى، لم “يضحك عليهم” بقضية يمكن أن يضحوا بحياتهم من أجلها، وإنما على العكس ضعف إنتماؤهم وولاؤهم لهذا البلد، حتى شعار “بالروح بالدم نفديك يا رئيس” لم يعد يتردد، ولم يعد أحد يعبأ بغيابه.
    و كذلكً لا أذكر له قراراً واحداً أشعر معه فيه بالعزة والكرامة والإباء والشمم… لا أريد دعايات كاذبة ولا حنجورية ولا شعارات، ولكن أريد أن أشعر أن رئيس مصر راجل مجدع وشهم وشجاع و ناجح في تسويق مصر للعالم كدولة قوية قرارها يحقق مصلحة شعبها، وليس استجابة لضغوط حقيقية أو صناعية، كما هو الحال الآن..
    وأخيراً: المعاونون أو الحاشية… نجح في اختيارهم ممن يدينون بالولاء له، وممن لا يملكون رؤية ولا توجهاً… وترك لبعضهم ممارسة الفساد والإفساد بغير رقيب ولا حسيب، فنظروا إلى مصالحهم الشخصية قبل مصالح الأمة.

    ربما لكونه في الكادر الضيق لعملية اغتيال السادات..
    تولدت لديه عقدة من الخيانة والغدر والفتنة..
    فضل الرئيس الاستقرار على كل شيء آخر…
    وفضل الحل الأمني على كل الحلول..
    وفضل الموالين على الموهوبين..
    وفضل الصامتين على الصاخبين..
    وفضل البقاء على الرحيل..
    وفضل العناد على الحوار..
    و آمن بنظرية: “التقدم هو ألا تتأخر أو تنتكس”
    فتأخرنا وانتكسنا..
    لأن العالم كله يعمل بنظرية: “التأخر هو ألا تتقدم أو تبادر”.

    هذا ..
    والله أعلى وأعلم.

  97. العالم كله يعمل بنظرية: “التأخر هو ألا تتقدم أو تبادر”.
    —–
    د وائل عزيز
    هل ده ينطبق على الرئيس فقط ام عل الشعب والمجتمع
    مبارك تجسيد لشعب وثقافة
    واظن ان الولى ان نوجه كلامنا للناس مش لمبارك

  98. واظن ان الاولى ان نوجه كلامنا للناس مش لمبارك
    هم اصحاب المصلحة
    وهم اللى عليهم ان يحققوا مصالحهم

  99. واللى زعلان من مبارك ونفسه ان التغيير ياتى بمن هو افضل منه
    سيكرر نفس الكلام بعد عشرين سنه
    بقالنا 3000 سنة بنقول نفس الكلام
    ومستنيين المهدى المنتظر

  100. نظرية الحاكم اللى يعطينا حقوقنا-نظرية احنا اخترعناها وصدقناها
    حقك لازم تاخده بنفسك
    الشعوب الصاحية كلها علمت كده
    احنا مش هنخترع

  101. نظرية الحاكم اللى يعطينا حقوقنا-نظرية احنا اخترعناها وصدقناها
    حقك لازم تاخده بنفسك
    الشعوب الصاحية كلها علمت كده
    احنا مش هنخترع

  102. عايز حقوقك لازم هتدفع تمنها مجهود هائل
    لو مش ناوى
    خليك الطم للصبح
    اللطم لذيذ و نوع من الونس
    لكن
    محدش هيسال فيك

  103. “”"”"

    “”"”"

    الله الله

    يا سبحان الله

    ما كل هذا النشاط
    دانا أمبارح بقول يا رب مافى واحد يقول صح و لا غلط
    نهرك أبيض و لا بمبى

    ؟؟؟؟

    “”

  104. أستاذ / عادل حجازى
    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"

    واضح من كلامك تحامل قوى جدا على المدونين
    ؟؟؟
    ليه
    ؟؟
    على فكرة لم أحذف و لا تعليق ع الأدراج ده
    و لا غيره
    و لا حتى الشتائم الشخصية عليى
    المهم
    فعلا ممكن بعض الناس تخاف و يكون معها بعض العذر
    معذرة لم أقرأ مقالك بعد
    سأتابعه

    تحياتى

    “”"

  105. رائدة
    أم ليث
    تحياتى
    و الله ما أقول غير ما أراه حولى فى بيئة معينة
    ح اجيبلك منها قصص كتير غير الحاج ونيس
    و خلى بالك أيضا
    هناك ستات كتير مفتريين
    و يمكن متوحشين
    بلاشهم
    “”"

  106. أمير الجزيرة

    “”"”"”"”"”"”

    وإنما المحك هو مقدار ما تم إنجازه ، مقسوما على المدة الزمنية التى

    قضاها .. تلك هى المعادلة ، وعلى أساسها تكن النتيجة .. نتيجة

    التقييم .. سنة يبقى مقبول ، سنة جيد ، سنة جيد جدا ، سنة ض ،

    سنة ض ج

    “”"”"

    أيه الحلاوة دى يا عم

    ده موش شغل شعراء
    ده كلام مهندسين
    سبتلنا أيه أحنا بقى

    ؟؟؟

    عامة منتظر منك التقييم

    غالبا أمتياز
    مع المرتبة
    و لا مرتبة من غير أمتياز

    ؟؟

  107. نادية
    “”"”"”"”"
    بتحبى مبارك
    ما شاء الله
    و الله العظيم شجاعة و جريئة جدا يا نادية
    اللى ما بيحبه يخاف يقول
    و اللى يحبه يخاف مرتين
    لأن عدد الكارهين ألف ضعف رجال الأمن

    أحييى فيكى شجاعتك و صراحتك
    و بحب دايما الرأى الآخر

    تحياتى

    “”

  108. دمعة صمت
    “”"”"”"”"

    معنى كلامك
    توم و جيرى أرحم من مبارك
    لا لا لا
    و تقولى مالكيش ف السياسة

    ؟؟؟؟

  109. الفيل
    “”"”"”

    ضريبة الشهرة يا باشا
    تعريفة النجومية يا معلمى
    تقول أيه بقى ع المتطفلين اللى ذى حالاتى و يشغلوا نفسهم بالفيل و فرح هيفاء وهبى و أحمد أبو هشيمة اللى أتكلف تسعة مليون دولار
    على فكرة كلام غالبا أكثره هجص و فشر
    ما علينا
    و لا ح أرد خالص على أول تعليق
    أنا كنت بس بانكشك حبتين قومت أنت ناطط

    “”"”

  110. أنا عن نفسى معك فى المووع ده مائة مائة
    موش حتى تسعين
    أيه الفايدة مثلا من دكتور ناجح كطبيب و مشهور و أفكاره عقيمة و موهبته تعبانة
    أو أستاذ جامعى و لسانه زالف و سلوكياته موش لابد و أظن جربناها دى كمثال
    أنت بتتكلم عن ناس شاغلة بالها بالفيل دول ناس أصلا بالهم فاضى
    و الدماغ الفاية سهل أى حاجة تملاها ….
    عن نفسى مثلا
    أنت تعرف طبيعة شغلى أيه ؟؟
    ظروفى المادية أيه و راكب عربية أيه و سكن فين
    ؟؟؟
    و أولادى و أهلى و عائلتى كبيرة و لا على قدها ..؟؟
    لا أذكر هذه الأمور و لا ألمح إليها …
    ما بينى و بينك سوى الفكر و الأسلوب و الأخلاق التعاملية فى التواصل و آرائى …

    “”"”"”"”"”"”

    لكن حلاوتك و أنت بتتنكش يا فيل

    “”"

  111. على فكرة فعلا نظرة البعض و منهم ناس قريبين جدا منى للمدونين عالم فاضية
    و يمكن فاشلة
    بنت عايزة تتجوز
    واحد عايز يحب
    ست مطلقة
    و يمكن دى موجودة أكتر على ما أسمع فى المنتديات
    أعتقد أن التدوين يفرز هذه النوعيات كتير
    و ده واضح جدا للمتابع
    و طبعا لا يمكن تنتهى الظواهر السلبية مائة مائة
    لكن أكيد بتقل كتير
    و أعتقد أن المدون الناجح هو أيضا كأنسان
    ناجح
    و يظهر ذلك فى أسلوبه و تواصله
    ذات مرة قلت لواحد صاحبك
    ده كأنسان و مهنى و أسرى فاشل لا شك عندى فى ذلك
    زعل و غيره زعل جدا طبعا
    النجاح له مؤشرات و علامات و دلائل
    و مقومات النجاح أبدا .,…….

    لا تتجزأ .
    ثابتة
    “”

  112. هيثم

    “”"”"”"”"

    حادة غريبة بجد

    ؟؟؟
    نادية تقول تحب مبارك
    عبد الفتاح يقول بيعشق مبارك
    أيه مزعلك أنت
    ؟؟؟
    بتتكلم ع الحرية يا عم هيثم و عايز تحجر ع الناس
    ؟؟؟
    أمرك غريب فعلا
    ؟؟؟

    موش دى أبسط الحريات اللى بتنادى بيها

    ؟؟؟

  113. نادية
    “”"”"”

    موش محتاجة لتويح
    و لا مثال بتاع الدرة
    و لا كمان بتاع الترمس
    كل واحد له رأى
    و كمان له شعور
    أنا عاصرت بنفسى يوم أغتيال السادات رحمه الله
    من قرايبى و اللى كانوا بيهاجموه و يشتموه عمال على بطال
    ححالة بكاء …..

    كل واحد حر فى رأيه و شعوره

    سبحان الله

    “”

  114. طاهر
    “”"”"

    مين ده اللى يقدر يقول عليك جبان يا طاهر
    قولى عليه بس و انا اوريه شغله
    انت جرىء
    انت جبان
    انت شاطر
    انت خايب
    اللى موش ح يختلف عليه اتنين فى مكتوب
    طاهرده
    صادق
    و
    موهوب

    “”"

  115. ياعدولة
    التظاهر والنفاق يسودان الموقف وانت عارف
    انت كانك بتطلب من المدون ان ينافق حتى يبدو متوافقا مع المجتمع فيظهر وكانه ناجح اجتماعيا
    اوعى تكون فاهم ان ماعرفش اعمل كده وابقى مدون ايس كريم وكل واحد لحسه
    يعنى دا مش اختراع منك ياعدوله- الشعب اغلبه بيمارسه
    ياسيدى مش محتاج
    عندى اسرتى واصحابى وشغلى ومتوافق معاهم
    وع النت انا اخترت اكون حر حتى من نفاق المجتمع التوافقى اللى هو بتاع ماتزعلش حد
    والنجاح بالوصف اللى انت بتوصفه بالتوافق مع التخلف والغباوة والخسة والكذب-هو اللى خلانا ناس ومجتمع مريضين
    الحمد لله انى لم اكن مضطرا لذلك ابدا فى حياتى العادية او على النت
    ومواصفات النجاح اللى انت بتتكلم عنها- دى تخص معادلة التخلف
    وان تتنازل عن نفسك ليرضى عنك المجتمع
    احمد الله اننى لم اضطر لذلك ابدا ولا حتى من اجل لقمة العيش
    وعشت حرا دائما
    واخترت ان اكون نفسى فى احلك الظروف وامام كل الاغراءات لم اخسر نفسى او اكسرها فى اى موقف
    واعتقد-ان الله كافئنى على ذلك بالنعمة
    وعلى ذلك فانا اظن ان مقومات النجاح التى تراها ربما تخص تجارب اخرى
    وفى تجربتى انا شفت مقومات وعلامات غير

  116. لكن برضه اسمح لى اندهش من سر انشغالك فى الشهرين - اللى فاتوا باحوالى الشخصية بحيث ان كل تعليقاتك معى لاتخرج عن ذلك
    اختياراتى بان لايكون لى اصدقاء عل النت- بيضايقك قوى مش عرف ليه وشاغل بالك وبتعتبره دليل على عدم النجاح
    علاقتى بالمدونيين علاقة تشغيل مخ لا اكتر ولا اقل

    لانى مقتنع بوهمية هذة العلاقات وزيفها وبتمحورها حول النفاق والطبطبة والزغزغة والايس كريم
    واذا-بزازة- انقطعت هذة الاشياء ستكتشف فورا زيف هذة العلاقات الافتراضية

  117. وائل عزيز
    أبو محمود

    “”"”"”"”"”

    القائد والزعيم يمكن أن تتعرف عليه من خلال خمسة معايير:
    الرؤية - المبادرة - القدوة - القرار - المعاونون ….

    “”"”

    أنا قولت يا دكتور ح تغير رأيك بعد سهرات تليفزيون أمبارح
    تعرف فعلا الأعلام مؤثر جدا فى رأى الناس و تكوين مشاعرهم و ميولهم

    “”"”
    واحدة واحدة مع تعليق
    أقصد
    دراسة حضرتك

    “”"

  118. 1
    الرؤية
    “”"”"”"
    لا أدرى لماذا أستشعر بصدق الرجل فى بدايته
    و كان مصريا صميما
    رجل عسكرى أفراز جيش و حرب
    رؤيته حينئذ هى العطاء
    العطاء لمصر
    و هو هم ثقيل
    رهيب
    لا طاقة له به إلا فترة واحدة أو أثنتين
    و هكذا قال
    و لكن …………………………..
    ……
    !!!!!!!!!!!!!!!!
    ربما يكون أدمان السلطة ..
    مرض يبتلى به العالم الثالث ….
    !!!!!

  119. 2
    المبادرة
    “”"”"”"”
    و معناها أن تبادر أنت بالفعل لا تكون رد فعل
    فاعلا لا مفعول به
    مؤثرا لا متأثرا ….
    ربت حضرتك مثل بتوشكى
    مقارنة بالسد العالى و مصانع عبد الناصر
    و حرب السادات و معاهدته
    و نرج للأصل
    حكم فردى
    شمولى
    كل واحد ورؤيته
    و مبادرته الشخصية
    هو و بس
    توشكى بدأت بالأمر
    ح نستصلح أكتر من مليون فدان
    يعنى حاجة كده خمس أرض مصر اللى بقالها كذا ألف سنة
    دلتا مبارك الجديدة
    أعتقد لأنها لم تنتهج المنهج العلمى
    و بسبب الشمولية و الفردية أيضا
    كانت مبادرة سيئة
    و لو تم توجيه الهدف النبيل فى أتجاه صحيح و بنفس دقة التصويب
    أقصد نفس الأمكانيات
    لربما تغير تاريخ مصر الحديث
    ممكن
    “”"

  120. 3
    القدوة
    “”"”"”"”

    بالطبع …..
    قدوة …
    بلاش الريس …
    المعاونون
    المقربين …
    أولى الأمر من تحته …
    بلاش
    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”
    4
    القرار و المعاونون
    “”"”"”"
    أذكر قرارات مؤثرة
    تنحية أبو غزالة
    عزل أحمد رشدى
    تحديد أقامة كمال الجنزورى

    “”

  121. الفيل
    “”"”"”"”"
    أخيرا …
    أخيرا …
    أخيرا حسيت بى و عرفت أنى مهتم بحياتك الشخصية ..
    يا راجل ..
    و أبعتلك ميلات
    و رسائل
    و شكر و أعجاب و شجن …
    و كل ده و موش حاسس يا قاسى …
    و السبب كان ممكن تسألنى عنه من زمان رغم كل توسلاتى و آهاتى
    ….

    ..

    .

    عندى بنت فى سن زواج و مفيش أحلى و لا أجدع منك راجل

    سلام

    “”"

  122. الفيل تانى
    “”"”"”"”"”
    فى رد حضرتك على تعليق وائل عزيز

    “”"”"

    لأن العالم كله يعمل بنظرية: “التأخر هو ألا تتقدم أو تبادر”.

    “”"

    موش عارف النهاردة أسلوبك فى الحوار
    و لا الكلام على بعضه
    موش هو …

    طبعا الرئيس المفترض أن يكون من الشعب
    خارج من بيت وسط الشعب
    و ف أول حكمه كان حاسس بالشعب
    مع الوقت بعد عن الشعب
    كردون مخبرين
    كردون شرطة
    كردون أمن مركزى
    كردون أمن دولة
    كردون مخابرات
    كردون حرس جمهورى

    حواجز كتير جعلت الرئيس حاجة
    و الشعب حاجة
    ده فصيل و ده فصيل
    منفصلين تماما

    “”"

  123. لكل شىء ثمن …
    صح
    تمام
    و الشعب اللى عاوز حريته يدفع تمنها
    ذى اللى اندهسوا تحت الدبابات فى رومانيا
    و أيران
    و غيرهم
    نقابة المهندسين بتاعتنا تحت الحراسة عشرين سنة
    عندنا سكتين
    سكة القانون و ماشيين
    و القانون لا يطبق
    نعمل جمعية عمومية و نجمع الناس .. محاصرة أمن مركزى
    القضاة
    منهم قال ده صح و ده غلط
    و لازم أستقلال تام
    أحالة إلى الصلاحية
    مينفعش يكون قاى
    الأطباء …شرحه
    الأنتخابات
    حضرت اللى فاتت و واحد صاحبى مرشح
    وصلت لزجاجات المولوتوف
    و كردونات الأمن المركزى فوق البيوت مش بس حوالين اللجان

    و الأخوان حاولت … و بتدفع تمن ..
    و أيمن نور حاول
    و عبد الوهاب المسيرى
    ووووووو

    و يظهر حضرتك بس موش واخد بالك

    العيب م الناس اللى راكبة موش م السواق

    “”

  124. الفيل أخيرا ….
    “”"”"”"”"”"”"”"”
    أما عن تعليقك الأخير
    أو الأخيرين
    فلا رد عندى
    فلا الكلام مووعى أيع فيه من وقتى
    و لا الأسلوب به لياقة حديث
    و لست مسئولا عن أوهام غيرى و خيالاته
    سلام

    “”"

  125. اهى طلعت اهى وبانت
    وقفشناها
    ——
    سلام قوى جدا
    ياسلام

  126. استاذنا عادل سعيد بعد السلام والتحية احب قبل كل حاجة اوضح لحضرتك حاجة صغيرة جدا جدا انك من اكتر الاشخاص وحياة جوزي وولادي احتراما ووعيا وثقافة سيدي الفاضل ارجوك عيد قراءة المقال مرة تانية بتروي ساعات كتير بنقرا البداية ونحتج من قبل ما نكمل مع احترام وجهات النظر انا قلت في الاول اني عارفة ان كتير حا يعارضوني وقلت ان ماليش في السياسة ابدا وكبيري جريدة الاخبار والجمهورية وبصراحة ما بقراش فيهم غير الصفحات الدبية او الدينية وساعات الكلمات المتقاطعة يعني ثقافتي مش سياسية ابدا لكن انا في النهاية انسانة بحس وليه راي من زاوية معينة ومن حقي اعبر عنه عارف ايه هو كرهت جدا مناظر الاسود واللطم والصويت ايام الشهداء الي راحوا في الحروب كرهت الخوف من القنابل والمدافع والي سمعته من اهلي على الخوف الي عاشوا فيه ر غم اعتراف الكل ان كان فيه فترة رخاء اجتماعي واقتصادي اكتر كتير فهمتني عبرت عن الناحية الي شايفة انها ايجابية دلوقتي واننا بننام من غير خوف ورعب بس اما الحاجات التانية فكان ليه حق اتحدف بالطوب لو قاوحت فيها وقلت حاجات ما اعرفهاش فهمتني او قلت انا بحب مبارك يبقى لازم الكل يحب مبارك حاقولك على حاجة صغيرة جدا مع اختلاف التشبيه انا واحدة بحب جوزي مثلا مثلا يعني وامي مش طايقاه معنى كده اننا نختلف هي كارهاه في حاجة وانا حاباه في حاجة وفي النهاية ممكن يكون كل واحد مننا شايف النقطة بتاعته صح فهمتني يا سيدي انا رايي قريب كتير من نادية بس هي عبرت باسلوب اوضح بالمناسبة اخويا الكبير شايف رايسنا فيه عيوب كتير من منظوره هو هل معنى كده اني ازعل منه او يزعل مني اظن بعد الي قلته ده حاجات كتير ورؤيا كتير وضحت وفي النهاية حاتظل استاذنا الكبير والي بنتعلم منه وباستمتع وانا باقراء مدونتك الجميلة تحياتي استاذنا عادل ليك وللاسرة الكريمة

  127. بس دا حتى الناس الي عندهم خشونة ف الركبة لما بيكون عندهم هدف بينسوا المرض والالم لان الهدف بيكون زي مسكن للالام ليه نقعد نلتمس الاعذار لناس احنا عارفين ومتأكدين من جوانا انهم وحشين ماهو لو عملنا كدا هيفضلوا موجودين في اماكنهم ومش هيحصل حاجة جديدة نصلح بيها انفسنا وشبابنا اللي دماغه صدت من القهاوي والشيشة ونسوا العلم نسيوا ان احنا حطينا الاساس العلمي بتاع الدول المتقدمة بس وقفنا لحد كدا اسرائيل كل سنة بتزود ميزانية البحث العلمي الاضعاف واحنا بنقللها ونموت عقول شبابنا تعرف ان 800 الف مصري ماسكين بالخارج ف دول كتير مناصب علمية مهمة وبينشروا ابحاث علمية ف مجلات عالمية لكن الي في مصر بيعملوا ايه اكيد الي احنا فيه مش احنا السبب فيه او مش احنا السبب الرئيسي فيه

  128. سارة بدر الدين
    “”"”"”"”"”"”"”"
    الطبيعى و العادى أن الغالبية ليست مع الرئيس
    ليست ضده كأنسان
    فعلاقتنا به ليست عاطفية و لا عائلية
    علاقة سياسية
    و الخلاف سياسى
    ده أتجاه الغالب
    أنا دعيتك بالذات و الوحيدة علشان تقولى رأئى مختلف و بشجاعة
    و أحترم رأيك و شجاعتك
    تعرفى يا سارة ملينا الدنيا سياسة أول سنة جامعة ليى 1980 ….
    و شتمنا الريس
    و كمان مراته
    و كمان موسى صبرى
    موش عارف موسى صبرى ليه
    المهم …
    سنة واحدة و ……
    أغتيل السادات ..
    و كان أيام عيد ….
    تصورى أنا عن نفسى بكيت و أنا اللى كنت كل يوم فى مظاهرات ضده …
    ممكن ….
    أحتما ..
    جايز …
    تكونى فى الآخر أنتى اللى صح يا سارة …
    تحياتى

  129. أخي الكريم

    إذا أردنا المقارنة بين الرؤساء الثلاثة حتى اليوم.
    فنرى أن عبد الناصر كان لديه مشروع ورؤية اختلف معها البعض، واختلف البعض من أسلوبه، وله انجازات يعترف بها حتى كارهوه. فعندما يذكر التاريخ، الجلاء، والعدوان الثلاثي والسد العالي والنكسة، لا بد أن يذكر عبد الناصر.
    والسادات كان له رؤية ومشروع اختلف حوله البعض، واختلف البعض مع اسلوبه، وله وإنجازات لا يمكن إنكارها. عندما نذكر العبور وكامب ديفيد لا بد أن نتذكر السادات.
    والخلاف حولها في تقدير مدى إنجازاتهما بالمقارنة مع سلبياتهما.
    أما مبارك، فلن يذكر في حرب أو سلام، ولا إنجاز كبير في أي مجال. ولا أظن رئيسا يذكره التاريخ بجسر أو شبكة مجاري أو شبكة طرق. يظل مشروعه الوحيد الذي نراه، هو السلام بأي ثمن. وما أدراك ما أي ثمن.

    ربما كما قال وائل عزيز، سيتجاوز التاريخ ذكره، وإن كنت أحسب أن طول فترة حكمه ستجبر التاريخ على ذكره كفترة وقوف طويلة في تاريخ مصر الحديث. شبيهة بما يقال في التاريخ عن الملك العادل الأيوبي أو السلطان قلاوون مثلا. وكلاهما كانت فترة حكمه طويلة قليلة الأثر في التاريخ.

    أخيرا، تظل القاعدة التاريخية الذهبية، الناس على دين أميرهم.

    تحياتي



اكتب تعليــقك
الإسم الذي سيظهر على التعليق
مشتركي مكتوب
اسم آخر